Åk 1 vecka 10

Hej allesammans!

Under denna härligt soliga vecka har vi bland annat hunnit:

• Att jobba med – på våra mattepass. Vi har lärt oss ett till knep hur man kan tänka när man räknar med subtraktion och det är att hoppa bakåt på talraden.
  • På svenskan har vi läst veckans kapitel och pratat kring innehållet och bilderna i boken med hjälp av en kooperativ övning som heter karusellen. Fråga gärna ert barn hur man genomför den😊 Vi har även tränat på ordbilderna mig, dig, sig och haft Pp som veckans bokstav.
  • Varje fredag skriver vi i vår skoldagbok. Eleverna får hjälpa till att komma på meningar om vad de har gjort under veckan som gått, vi skriver dem tillsammans på tavlan och sedan får de välja ett par meningar som de skriver av i sin bok. Vi skulle vilja påminna er om att skicka med dagboken varje fredag efter att ni kikat på meningarna/bilden tillsammans med ert barn och skrivit en liten kommentar. Om man har glömt den får man skriva på ett papper i stället men då har man som uppdrag att skriva av meningarna i boken till nästa gång.
  • Med Rosanna har eleverna pratat om hur de tror att det kan vara att flytta till ett annat land och vad man skulle sakna mest om man var tvungen att göra det.
  • Vi har jobbat med våra individuella mål i svenska på våra Ipads. Detta är ju något som vi kommit överens med er vårdnadshavare att även ni ska göra hemma och hoppas att detta arbete går framåt. Är man osäker på de satta målen så finns dem på IST.
  • Under musiken fick F-klassen och vi lyssna på årets finalister i melodifestivalen och sedan fick man rösta från hjärtat. Det var olidligt spännande och jämt men enligt våra elever så kommer bidrag nummer 1 att kamma hem vinsten på lördag, men vi får väl se om de har siat rätt😊

Vecka 11

Måndag: Läsläxa kap 19. Är ödehuset öde?

Tisdag: Idrott, ta med gympakläder (inte skor) och handduk så ni kan byta om och duscha.

Fredag: Ta med läsläxan och läsboken.

Kommande aktiviteter

16/3 Studiedag

17/3 Då löser hela skolan ”Känguruproblem”

V 15 Påsklov