Veckobrev klass 2, v. 12

Denna veckan har vi jobbat mycket med individuella mål både i svenska och i matematik. I arbetsboken har vi tränat på att skriva en dialog där vi använder talstreck. Eleverna har fått läsa böcker om stenåldern enskilt och i par (lätta fakta). I matematiken har vi jobbat med multiplikationstabellen (3:ans tabell) och sambandet mellan multiplikation och division. Bilderna nedan visar hur eleverna bygger tabellen i par med centikuber.

Denna veckan har vi även gjort skolverkets obligatoriska bedömningsstöd. Några kommer att få göra färdigt sina tester under nästa vecka.

I tisdags hade vi invigning av linbanan. Dagen var fantastisk med vackert väder och glada barn. Alla var mycket nöjda efter god fika/dryck och roliga stationer. Ett par av eleverna i klass 2 kom med i Smålänningen. Ta gärna en kik i tidningen om ni inte redan har sett det. Tack igen föräldraföreningen! 🙂

I NO har vi tittat på film om ryggradslösa djur och ryggradsdjur. Eleverna har fått laborera på tavlan med utklippta djur och sortera de efter rätt indelning. Vi har pratat om Carl von Linné och att han uppfann dessa olika sätt att dela in djur och växter på. I SO har eleverna fått titta på film om stenåldern och jobba i arbetsboken.

Jag önskar er en trevlig helg!

Vecka 13

• Måndag, läsläxa till nästa måndag (kap. 23), matteportal.se (matteläxa till söndag)
  • Tisdag, idrott, ombyte och duschartiklar (handduk och duschtvål)
  • Onsdag, slöjd