Åk 1, v.13

Hej allesammans!

Här kommer lite om vad vi arbetat med under veckan:

• I svenskan har vi repeterat bokstäverna H P Ö och F. Eleverna har arbetat i sina ”Magiska kulan”-arbetsbok. Varje dag har vi haft ett pass på morgonen med läsning i 15 minuter. Eleverna läser då högt från sin bänkbok tillsammans med en kamrat.
  • I matematiken har vi arbetat med att eleverna ska förstå sambanden mellan addition och subtraktion. De har tränat på att skriva likheter med addition och subtraktion utifrån bilder samt att bilda talfamiljer. Det är fortfarande flera som har svårt att se dessa samband så vi tränar vidare.

• På musiken har eleverna tittat klart på ”Peter och vargen” med symfoniorkestern i Konserthuset. Vi pratade om hur musiken kan förstärka det som händer i till exempel en film eller ett barnprogram.
  • På NO passet arbetade eleverna med månens olika faser.
  • Under torsdagen och fredagen fick eleverna göra bedömningsstöd i matematik.
  • Vi har fortsatt jobba med våra individuella mattemål med hjälp utav vår Ipad.
  • Eleverna hann inte skriva några meningar i Skoldagboken om vad vi gjort under veckan. De hade jobbat på flitigt med meningarna hemma, så det fick räcka med det denna vecka.

Eleverna har arbetat på bra under veckan och de blir bättre och bättre på att ge varandra arbetsro. Vi har pratat mycket om att det är eleverna själva som måste ta ansvar för hur mycket ljud man gör och hur mycket man rör sig i klassrummet och småpratar med andra. Vi har fått frågan om eleverna får gå på toaletten på lektionerna och det är självklart. Har de precis kommit in från rast och vi ska ha genomgång så kan vi be dem att vänta några minuter till efter genomgången. Dels för att de ska höra vad de ska göra och för att inte störa sina klasskompisar med spring. Givetvis får de gå i genomgången om det är akut. Behöver de gå på toa under lektionstid så ska de säga till en vuxen. Det är dels för att vi ska veta var de tar vägen och dels för att alla inte vill låsa och då ska de kunna gå på toa utan att någon öppnar. Är det redan någon på toaletten så frågar vi om de klarar vänta tills kompisen kommit tillbaka. Varje årskurs F-3 har en egen klasstoalett och sen har vi en toalett extra.

Hoppas ni får en härlig helg! Hälsningar Evelina, Sandra, Maria och Annie

Vecka 14

Måndag: Läsläxa ”Tyvärr, tyvärr”

Tisdag: Idrott.

Fredag: Ta med läsbok och läxbok. Vi har gemensamma påskaktiviteter med F-3 på morgonen. Ta med 2-3 kokta ägg, se till att paketera äggen väl så att de inte går sönder på vägen till skolan.

Kommande aktiviteter

v.15 Påsklov