Veckobrev klass 2, v. 13

Hej alla och glad första april!

Denna veckan har vi testat färdigt matematikkunskaperna inför vårterminens bedömning. Nästa vecka innan påsklovet testar vi av kunskaperna i svenska, detta gör vi digitalt i LegiLexi.

På svenskan har vi jobbat med kapitel 6 i vårt skrivproject ”Den magiska dörren”. I matematiken har vi gjort färdigt tester samt jobbat i matteportal. På engelskan har vi haft cirkelprat och övat på bekanta fraser. Denna veckan har eleverna även fått jobba i engelskaportal. På SO:n har klass 2 och klass 3 gått en gemensam forntidsprommenad. Vi har gått efter en app (fornfynd) och tittat på platser som tex. bosättningsplats från vikingatiden, stenkista/röse från stenåldern osv. Några elever har tagit med flintasten hemifrån, dessa har vi tittat närmre på. Vi har även tittat på ett avsnitt av Arkeologens dotter. I tekniken har vi tittat på en film om programmering, eleverna fick arbeta i par och programmera i appen Scratch Jr. Dessa ”minifilmer” fick de visa för varandra idag.

Idag har klassen blivit lurade av mig. De har även lurats tillbaka på flera olika sätt. Ett mycket fantasifullt gäng är det så se upp där hemma! 🙂

OBS! Det blir inga läxor nästa vecka. Vi kommer att ha påskaktiviteter under fredag nästa vecka. Ta gärna med 2-3 kokta ägg nästa fredag, se till att paketera äggen väl så att de inte går sönder på vägen till skolan.

Jag önskar er en trevlig helg!

Vecka 14

• Måndag,
  • Tisdag, idrott, ombyte och duschartiklar (handduk och duschtvål)
  • Onsdag, slöjd