Åk 3 v. 13

Otroligt vad fort dessa vårveckor går och snart stundar det för påsk.

I matematiken har vi fortsatt att repetera diverse områden samt nött klockan/tid, både analoga och digitala klockan. Klockan upplevs fortfarande ganska klurig för många men det är bara att träna vidare. Vi har dessutom genomfört några nationella prov där eleverna har kämpat på superbra!

Under SO-passen har vi repeterat och befäst våra kunskaper kring stenåldern på olika sätt. Vi har arbetat med kooperativa strukturen ”hitta en kompis som vet” samt fyllt i ett venndiagram för att belysa skillnader och likheter mellan jägarstenålder och bondestenålder. I torsdags var vi ute på en liten forntidspromenad med hjälp av appen ”Fornfynd” tillsammans med åk 2. Vi tittade på några platser där det en gång i tiden har funnits bytomter, gravar och liknande. Det är spännande att Ryfors skola ligger i ett historiskt område med många olika fornlämningar.

På NO:n fortsätter vi jobba med arbetsområdet kroppen. Vi har pratat om hud, skelett och muskler samt om dess funktioner.

Torsdagens bild ägnade vi oss åt att fortsätta med de påbörjade kolteckningarna. Eleverna har tränat på att arbeta noggrant och låta en uppgift få ta tid. Här är några av elevernas härliga konstverk.

I engelskan har vi fokuserat på att läsa och våga tala engelska. Vi har genomfört en talövning, läst småböcker och spelat spel.

Jag önskar er en trevlig helg!

V.14
Måndag:

Idrott, ta med ombyte och handduk.
Tisdag:
Läsläxa + lilla läxboken (sista läxan i Nyckeln till skatten)
Onsdag:
Idrott, ta med ombyte och handduk.
Torsdag:
Fredag:

Påskaktiviteter under förmiddagen- Ta med 2-3 kokta ägg, se till att paketera äggen väl så att de inte går sönder på vägen till skolan.

Kommande

v.11-20 Nationella prov