Åk 3 v.14

Den här veckan har det varit ett riktigt aprilväder och i slutet av veckan har många elever varit lite tröttare än vanligt. Jag hoppas att ni alla får möjlighet att vila upp er lite under påskhelgen för att sen köra full fart mot sommaren.

Under veckan har eleverna genomfört delproven i läsförståelse och skrivande av en faktatext på svenskan. I matten har vi tränat vidare på klockan, gjort ett par delprov samt klurat över några ”tändsticksproblem”.

På So:n fokuserade vi på bronsåldern. Vi har lärt oss om tidstypiska material, vapen, verktyg, kläder, hus och mycket annat. I No:n fortsatte vi att jobba om kroppen och repeterade och fördjupade oss om hud, skelett och muskler på olika sätt. Vi har gjort fingeravtryck och tittat närmare på skelettets delar med hjälp av vår kompis Benjamin (en modell av ett mänskligt skelett).

Idag har vi haft påskaktiviteter under förmiddagen tillsammans med F-2. Klasserna delades in i två grupper varav ena hälften började med äggrullning och äggpickning utomhus, medan den andra hälften pysslade diverse olika påskpyssel. Därefter bytte grupperna aktiviteter.

Nu har vi läst ut Nyckeln till skatten och en annan typ av läsläxa tar vid. Eleverna har valt en bok här på skolan som de ska läsa i hemma vid minst 3 tillfällen/vecka.  De har även en liten skrivläxa som de ska göra i anslutning till läsningen. Vid första tillfället ska de helst göra skrivuppgiften innan de läser boken. Mer information finns på läxpappret som de har fått med hem.

Jag önskar er en trevlig helg och en glad påsk!

V.16
Måndag:

Ledigt – Annan dag påsk
Tisdag:
Läsläxa – ta med skrivläxan och läsloggen.
Onsdag:
Idrott, ta med ombyte och handduk.
Torsdag:
Fredag: