Åk 1 vecka 14

Hej allesammans!

Under denna ”vårvecka” har vi bland annat hunnit med följande:

Påbörjat en ny veckans bokstav som har varit Yy. Vi har testat och placera in olika ordbilder i vokalhuset beroende på om Y:et låter som i alfabetet (lång vokal) eller om den inte gör det (kort vokal). Vi har även fått testa att rimma så mycket vi bara kan på vissa angivna ord.

Under vårt NO pass spelade vi lite teater då alla på olika sätt fick gestalta solen, jorden och månen. Samtidigt passade vi på att repetera hur långt tid det tar för de olika himlakropparna att rotera och kretsa om varandra samt hur vi märker det här på jorden (natt, dag och årstider). Sedan gjorde vi ett experiment med en ficklampa för att lättare förstå det här med månens faser så fråga gärna ert barn varför det ser ut som om månen har olika former.

Filippa och Johan har övat längdhopp, höjdhopp och 60 m med barnen på idrottslektionen i gympasalen. De fick även testa att ta tiden på varandra med ett stoppur när de sprang samt öva hand-ögakoordination när de fick kasta prick på olika koner.

Varje morgon på vår samling samt på flera av våra mattelektioner denna vecka har eleverna fått öva på att se sambanden i olika talfamiljer med hjälp av talcirkeln och uträkningar. Tex spelar det ju ingen roll vilken siffra som står först i uträkningen, 6+3=9 eller 3+6=9 för summan blir ju lika mycket oavsett. Vi har även blivit introducerade för klockan och pratat om vad heltimme är för något. Repeterat häften , dubbelt samt ramsräknat har vi också hunnit med.

På musiken har eleverna pratat om de olika instumentfamiljerna och ska fortsätta det arbetet med hjälp utav kooperativa övningar efter ledigheten.

Som lite avslut på veckan och för att fira in påsklovet har vi haft lite temadag här under fredagen. Barnen fick i olika grupper både vara inne och pyssla och sedan mötas i olika äggdueller ute på skolgården. Oj vad många fina kreativa pyssel som skapades och en härlig stämning uppstod ute när det hejades fram vinnare både i äggrullningstävlingen och äggpickningsduellen. Sedan hade även påskharen varit här och lämnat lite godsaker medan barnen var ute på rast. Ibland har man tur😊

Med detta sagt önskar vi er alla en trevlig helg och en glad påsk!

Mvh/Sandra, Evelina, Maria och Annie

Vecka 16

Måndag: Lediga för det är annan dag påsk

Tisdag: Idrott. Läsläxan (speglingar)

Fredag: Ta med läsbok och läxbok.

Kommande aktiviteter

v.18-19 Preliminärt utvecklingssamtal