Veckoinfo åk 4 v. 14

Då var det efterlängtade påsklovet här! Idag har vi haft lite påsktema under förmiddagen och bland annat letat påskägg i gymnastiksalen. Vi har även haft en tävling i att emballera ägg så att de klarar ett fall från tredje våningen på skolbyggnaden och man kunde få diplom både för funktion och design. Alla elever gjorde ett riktigt bra arbete!

På engelskan har eleverna gjort klart sina animerade filmer och i veckan hade vi filmvisning. Det är ingen tvekan om att eleverna i klassen skulle kunna ha en framtid som dubbade röster i Disney-filmer.

På matten har vi arbetat med omkrets och area och bland annat har eleverna fått bygga kartonghus utifrån givna förutsättningar vad gäller omkrets, area och geometriska figurer.

På svenskan har vi jobbat hårt med skrivregler i veckan och fördjupat oss i när man använder ”de” och ”dem”. Eleverna har också hunnit med att göra klart det nya numret av skoltidningen och nu får det vänta till nästa läsår innan det blir fler. Vi har dessutom fortsatt vårt tillförlitlighetstest av Wikipedia. Den felaktiga uppgiften om Delary fick vi själva radera eftersom den fortfarande låg kvar efter två veckor. Vi gick sedan vidare med att testa en välbesökt sida. Eleverna föreslog att vi skulle ändra invigningsdatumet av Eiffeltornet med en dag. Det tog 30 minuter, sedan var felet korrigerat. Slutsatsen får alltså bli att välbesökta sidor nog har ganska stor tillförlitlighet medan fakta på mindre besökta sidor inte kan förutsättas stämma. Nu får det här projektet vila ett tag, annars lär jag få mitt Wikipediakonto blockerat… 🙂

På fysiken har vi börjat arbeta med meteorologi och väderobservationer. Vi har till exempel rett ut skillnaden mellan väder och klimat och tittat på jordens olika klimatzoner.

Veckans grej stod killarna i klassen för, och de berättade om Jimmy Hoffa. Veckan efter påsklovet är det Nilla och Elemina som håller i Veckans grej, och de meddelar att ledtråden är ”Några med lång hals”.

Jag hoppas att alla har fått tider för utvecklingssamtal. Om inte så får ni leta i era barns skolväskor.

Glosläxan till 21/4 är följande:

Obligatoriska

host – värd