Veckoinfo åk 4 v. 16

Då lägger vi en härlig vecka bakom oss som både har bjudit på glada elever, härligt väder och lagom många arbetsdagar 🙂 . I veckan har vi bland annat sysslat med det här:

På engelskan har vi gjort dialoger om olika länder och repeterat talen upp till 100.

På matten har eleverna fortsatt med sina ”geometri-hus” och vi har börjat arbeta med skala.

På svenskan har vi läst i våran spännande högläsningsbok ”Ärret” av Petrus Dahlin, vi har tränat på vår handstil och vi har pratat om särskrivningar och vilka följder det kan få. Vi har också börjat med debatt-övningar. Vi har sett exempel på bra debatter och en riktigt dålig debatt (Per Gahrton och Carl Bildt efter EU-omröstningen, https://www.youtube.com/watch?v=FtDH9GwKhKA ). Eleverna avslutade veckan med att i två lag debattera om skolan ska fortsätta servera mat som nu eller om eleverna själva ska ha mat med sig, som i de flesta andra länder. Barnen var väldigt duktiga och kom med kloka och sakliga argument, de visade respekt för motståndarna och pratade inte i mun på varandra, det vill säga allt det som Bildt och Gahrton misslyckades med i klippet ovan. I nästa vecka fortsätter vi med debattövningarna.

På fysiken har vi fortsatt med meteorologi och väderobservationer. Vi har pratat om hur vädret påverkas av jordaxelns lutning och vi har pratat om hur vindar uppstår. Vi har även hunnit med att diskutera vad en meteorolog gör och varför deras arbete är viktigt, ibland livsviktigt.

Veckans grej stod Nilla och Elemina för och de hade gjort ett jätteintressant arbete om giraffer. Nästa vecka håller Ella och Maya-My i trådarna, ledtråden är ”Tjejerna i klassen var galna i det”.

Nästa vecka drar som bekant utvecklingssamtalen igång. Det ska bli kul att träffa er!

Om vi tittar lite längre fram så har jag och Cilla diskuterat ett par kommande uteaktiviteter. Den 13/5 kommer fyrorna och femmorna att cykla till Gustavsfors, sedan får vi se vad vi ska aktivera oss med där. Vidare så kommer fyrorna att vandra en del av Skåneleden 2/6, det har ju blivit något av en tradition på skolan. Vi börjar i Osby och tar oss västerut. Mer info om dessa båda aktiviteter hittar ni i ett separat inlägg från Cilla med rubriken ”Idrott mellanstadiet 4-6, vt 22”

Glosläxan till 28/4 är följande:

Obligatoriska

about – om