Åk 1 v.16

Hej allesammans!

Under denna korta vecka har vi bland annat hunnit med följande:

• Påbörjat en ny veckans bokstav som har varit Gg.
  • Gjort olika Legilexitest. Så spännande att jämföra och se utvecklingen eleverna gjort sedan i höstas.
  • På matematiken har eleverna gjort ett ”prov” som sammanfattar de vi gått igenom sedan skolstarten i höstas. Vi har även börjat nosa på ett nytt område, geometri.
  • Wolfang Amadeus Mozart har skrivit Eine kleine nachtmusik och den spelade eleverna på musiken med hjälp av rytminstrument. Alla fick prova på handtrumma, triangel, maraccas och claves.
  • I bilden har vi lärt oss om grundfärgerna med hjälp utav en film och ska fortsätta detta arbete vid fler andra tillfällen
  • Under vårt NO pass avslutade vi vårt tema Rymden. Eleverna fick visa vad de lärt sig genom att i 2 grupper gelstata solen, månen, jorden/sommar, jorden/höst, jorden/vinter och jorden/vår. Åt vilket håll är min näsa aka Sverige när det tex är vår osv och hur märker vi på jorden att tellus roterar kring sin egen axel (fråga gärna ert barn ang detta). Vi fick även möjlighet att göra färdigt vår lilla bok som handlar om månens faser.
  • I gympasalen tillsammans med Filippa och Johan har barnen forsatt få testa på olika grenar inom friidrotten. Hoppa över riktiga häckar som de lånat in, hoppa längd/höjd, springa 60 meter på tid var några av sakerna som avverkades.
  • Med Rosanna har gruppen fått börja på ett nytt arbetsområde som handlar om badvett/badsäkerhet. Varför är det så viktigt att lära sig att simma så att man till och med har det som mål i idrottsundervisningen och hur bete man sig nära vattnen var några av sakerna de fick diskutera och kolla på en film om.
  • Ni har alla fått ut tider för utvecklingssamtal på mailen nu så återkom gärna till oss så snart som möjligt om tiden ni fått passar.

Under v.17 kommer Linus och Jonah från åk 8 praktisera hos oss.

Hoppas ni får en härlig helg!

Hälsningar Sandra, Evelina, Maria och Annie

Vecka 17

Måndag: Läsläxan

Tisdag: Idrott. Ta med utekläder.

Fredag: Ta med läsbok och läxbok.

Kommande aktiviteter

v.18-19 Utvecklingssamtal