Veckobrev åk 6, v 17

Denna vecka har vi fortsatt att jobba med lag och rätt. Eleverna är väldigt nyfikna och intresserade och varje dag blir det spännande diskussioner rörande brott och straff. Det är roligt att höra hur de tänker och vilka funderingar de har kring olika brott. Nästa vecka kommer vi att jobba vidare med varför unga begår brott och gängkriminalitet.

På matten har det varit mycket repetition med korta genomgångar och valfria arbetsblad att jobba med. Eleverna har mycket eget ansvar att jobba med det de känner att de behöver för att vara väl förberedda inför de nationella proven nästa vecka.

På onsdag har eleverna de två första nationella proven i matte. Det är bra om de har med sig lite extra energi som de kan äta innan, under tiden eller mellan proven så att de orkar båda delproven. Även på fredag har de två delprov och även då är det bra om de har med sig något extra som de kan äta för att fylla på med energi till hjärnan.

De flesta har bokat tid för utvecklingssamtal och jag kommer under nästa vecka att skicka ett bekräftelsemail till er så att tiden är helt klar. 10 dagar innan samtalet ska bedömningar finnas tillgängligt på IST lärande. Inför samtalet vill jag att ni går in och läser dem tillsammans med ert barn. Har ni några frågor om det som står är det bra om ni skickar dem till mig senast tre dagar innan samtalet. 9 maj är sista dag för bokning av utvecklingssamtal.

Trevlig Valborg!

V 18