Förskoleklass v 17

Veckans bokstav har varit Zz. Vi har arbetat i vårt bokstavshäfte med bokstaven.

På gympan hade vi uppvärmning med Äppelknyckarleken och sedan tränade vi på att hoppa hopprep.  Eleverna lärde sig snabbt och vi kommer fortsätta öva på detta så att man kan vara med på rasten när de övriga eleverna hoppar rep.

Veckans tema har varit Våren och vi har samtalat, tittat på filmer, arbetat i ett arbetshäfte, varit ute och letat vårtecken, arbetat med vårblommor och målat vitsippor. Vi har testat att måla med akvarellpennor och det var lite av ett trolleri när man tar vatten på teckningen och ser hur färgerna blandas.

Tankekartan om våren innehöll: fjäril, blir varmare, solen, påskharen, energi, gräset blir grönt, björnen och igelkotten vaknar, flyttfåglarna kommer tillbaka, påskliljor, vitsippor, vårblommor, ekorren , blåklockor, blommor på äppelträd, knoppar och löv, insekter, myror, humlor, myggor och många djur får ungar.

Idag har vi har fördjupat oss i Valborgsmässoafton, varför vi firar denna högtid och även nämnt att första maj är en helgdag och varför det är så. Eleverna har gjort eldar som ligger på tork

Eleverna har börjat arbeta i häftet som ska vara underlaget i utvecklingssamtalet. Så roligt att se den utveckling som har skett sedan de började här i F-klass.

Tyvärr så har funktionen att lägga in bilder valt att inte fungera just nu så detta blir ett litet inlägg utan bilder. Hoppas vi får det att fungera till nästa vecka.

Trevlig Valborg

Ann, Hanna och Cissi

Det här inlägget postades i F-klass. Bokmärk permalänken.