Åk 1, v.17

Hej allesammans!

Under denna vecka har vi bland annat hunnit med följande:

• Påbörjat en ny veckans bokstav som har varit Bb.
  • Gjort klart Legilexitest och genomfört ett läsförståelsetest med Nilla.
  • På matematiken har eleverna arbetat med geometri på olika sätt. De har fotat former de hittar på skolan, byggt kvadrater och rektanglar av stickor och jobbat i matteboken.
  • De klassiska kompositörerna Tjajkovskij och Griegs musik testade eleverna denna vecka att spela med rytminstrument.
  • I bilden har eleverna målat grundfärgerna i en cirkel med akvarellpennor. Vi ska sen testa vad som händer när två grundfärger blandas.
  • Under vårt NO pass påbörjades ett nytt arbetsområde om livscykler. Nästa vecka ska eleverna få lära sig om solrosens livscykel och behöver ta med sig en tom mjölkkartong till det tillfället.
  • Nu har utegympan dragit igång. På första passet med Johan bekantade sig eleverna med en karta och provade på orientering på skolgården.
  • Med Rosanna har gruppen fortsatt arbeta med arbetsområdet som handlar om badvett/badsäkerhet.
  • Jonah och Linus har programmerat robotar med eleverna på tekniken. Det var ett mycket uppskattat inslag!

Eleverna har tyckt att det varit roligt med prao-eleverna Linus och Jonah. Fotbollsplanen på middagsrasten har varit full av elever i alla åldrar som spelat tillsammans. Så vi tackar dem för denna veckas praktik!

Hoppas ni får en härlig valborgshelg!

Hälsningar Evelina, Sandra, Maria och Annie

Vecka 18

Måndag: Läsläxan ”Jag vägrar”. Ta med ett tomt mjölkpaket.

Tisdag: Idrott. Ta med utekläder.

Fredag: Ta med läsbok och läxbok.

Kommande aktiviteter

v.18-19 Utvecklingssamtal

13/5 Fredag. Då åker vi till Älmhult för att se föreställningen ”Guldet”.

18/5 Onsdag. Friluftsdag med naturpedagog.

19/5 Torsdag. Idrottsdag F-3 som 6:orna håller i.

27/5 Lovdag

9/6 Skolavslutning på torsdagskvällen