ÅK 3, v.17

Nu har vi äntligen blivit färdiga med alla nationella prov. Toppenbra jobbat alla elever! 🙂  Det är några som har varit frånvarande under den här perioden som har något enstaka prov kvar att göra under nästa vecka.

På So:n har vi fortsatt jobbat om bronsåldern. Vi har lärt oss om hällristningar och begravningsritualer. Eleverna har målat egna hällristningar som blev jättefina.

På No:n har vi repeterat det som vi lärde oss förra veckan om blod, lungor och hjärtat. Vi har lyssnat på hjärtat med hjälp av stetoskop efter att vi har gått, sprungit och hoppat. Vi pratade även om matens väg genom kroppen.

I svenskan har vi fördjupat och tränat oss i läsfixaren ”konstnären” som hjälper oss med inre bilder medan vi läser eller lyssnar på högläsning. Vi har tränat stavning med sj-ljudet samt jobbat med de sista sidorna av arbetsboken Nyckeln till skatten där fokus legat på att sammanfatta läseboken.

I matten har vi förutom genomförande av de sista delproven  jobbat med talområde 0 – 10 000.

Under engelskapasset läste vi en dialog samt tränade grammatiska formerna a/an i engelskaboken och på Skolplus.

På skolans val har vi de senaste gångerna gjort rollspel med värdegrundstema. I tisdags fick eleverna spela upp sina sketcher för övriga klassen och de flesta tyckte det var superkul.

Trevlig valborg och helg!

V.18
Måndag:

Idrott utomhus, ta med ombyte, skor och handduk.
Tisdag:
Läsläxa – ta med skrivläxan och läsloggen (reportern).
Onsdag:
Idrott utomhus, ta med ombyte, skor och handduk.
Torsdag:
Fredag: