Veckobrev klass 2, v. 17

Hej alla!

Denna veckan har utvecklingssamtalen kommit igång. Eleverna presenterar och håller i samtalen, detta har gått väldigt bra. Ni har mycket duktiga barn! 🙂

I svenskan har vi arbetat vidare med vårt skrivprojekt ”Den magiska dörren”. Nu har vi kommit till kapitel 7 och har bara två kapitel kvar tills vi är färdiga. Vi har läst mycket i våra bänkböcker, arbetat med både svenskaportal och arbetsböcker. I matematiken har vi pratat om volym och vad volym i matematiken innebär. Eleverna har fått laborera i grupper med vatten och mått. På engelskan har vi spelat bingo i helklass. Detta var populärt tyckte många. I SO har vi tittat på arkeologens dotter och gjort uppgifter i arbetsboken om bronsåldern.

I NO har vi jobbat med växtens delar och alla har fått odla en valfri ätbar grönsak. Vi håller tummarna för att det vi sått växer upp fint.

Nästa vecka kör vi igång med multiplikationstabellen i matteläxa. Eleverna kommer att få med sig ett ”kort” hem som de ska fylla i.

Idag har dagens arbetsmyra fått ta reda på och skriva upp på tavlan vad trevlig helg heter på danska, tyska och polska. Vi kommer att öva på att säga trevlig helg på dessa språk eftersom det går elever på skolan som har dessa språk som modersmål.

Jag önskar er en trevlig valborg!

Vecka 18

• Måndag, matteläxa (multiplikationstabell) och läsläxa kapitel 25 (läxor från 2/5 – 9/5)
  • Tisdag, idrott utomhus (ombyte och duschartiklar)
  • Onsdag, slöjd