Veckobrev klass 2, v. 18

Hej alla!

Denna veckan har vi pratat mycket om attityden i klassen, hur man visar respekt mot varandra och vad vuxenrespekt innebär. Både elever och vårdnadshavare har upplevt att det ibland kommer spydiga kommentarer från elever på skoltid och vid hämtning på fritids. Prata gärna med era barn om detta hemma. Målet är förstås att vår skolmiljö ska bli så trevlig som möjligt för alla.

I svenskan har vi arbetat vidare med vårt skrivprojekt ”Den magiska dörren”. Nu har vi kommit till kapitel 8. I matematiken har vi haft genomgång i bråk. Vi har använt våra bråkpizzor och pratat om hel, halv, tredjedelar och fjärdedelar. På engelskan har vi arbetat i grupp och haft stationer där eleverna gjort olika spel och uppgifter. Denna vecka har vi gjort nya grupper. Grupperna har skrivit gruppkontrakt och signerat dessa. De nya grupperna verkar hittills fungera bättre, samarbetet flyter på. I NO har vi börjat arbeta med kroppen och våra sinnen. Vi har fokuserat på lukt och smak. I SO har vi tillsammans med 3:an tillverkat forntidstypiska skålar i lera med ”ringelteknik”.

Nästa vecka på fredag (13/5) ska vi få gå på teaterföreställningen Guldet (speltid 60 min) i Älmhult. Föreställningen är på Live arena och vi tar oss dit och tillbaka med buss. Vi är tillbaka till lunch.

Jag önskar er en trevlig helg!

Vecka 19

• Måndag, matteläxa (multiplikationstabell) och läsläxa egen bänkbok (läxor från 9/5 – 16/5)
  • Tisdag, idrott utomhus (ombyte och duschartiklar)
  • Onsdag, slöjd