Förskoleklass v 18

Vi får börja med att visa förra veckans arbete om valborg och vårblommor.

Denna veckan har vi haft två bokstäver att arbeta med, Ii och Öö. Det går lätt med bokstavsarbetet nu och många får ihop bokstäverna till meningar.

Vi har förberett eleverna för utvecklingssamtalen nästa vecka dels genom samtal med också genom att arbeta i ett häfte. Häftet hjälper eleverna att reflektera över året som gått, vad de har lärt sig och många andra saker. Här har alla fått både rita och skriva. Ska bli roligt att höra dem berätta om allt för er nästa vecka.

På gympan hade vi leken, Under hökens vingar med siffror, som uppvärmning. Sedan hade vi olika stationer. Eleverna fick träna på att hoppa långrep, dribbla med boll både med fötterna och händerna, kasta mot basketkorgen, göra mål, bolla med liten boll och kasta prick med ärtpåsar. Alla gav allt de hade och koncentrationen var hög.

Vi har lärt oss om Igelkottar och avslutade det arbetet med en tipspromenad, så nu kan eleverna en hel del om Igelkottar. Vi hade även besök av en igelkott i klassrummet, fråga gärna ert barn om ni vill veta hur det gick till.

Vi har arbetat med området tid i matte. Här gällde det främst att få en uppfattning om tiden och ett händelseförlopp men även klockans betydelse.  Eleverna tillverkade egna klockor och fick berätta om ett särskilt klockslag under dagen som var viktigt för dem.

Eleverna sammanfattade veckan själva så här:

Nästa vecka börjar vi med en liten tur till biblioteket i Älmhult med buss.  Skicka gärna med en frukt eller macka som vanligt då vi kommer att ha vår fruktstund där. Ska bli kul att se hur ett bibliotek fungerar.

Vi vill också passa på att tacka för alla besök vi har haft i klassen av er föräldrar. Eleverna tyckte verkligen det var spännande att få visa er hur det är på skolan.

Ha en trevlig helg

Cissi, Ann och Hanna

Det här inlägget postades i F-klass. Bokmärk permalänken.