åk5 veckoinfo vecka18

Hej alla föräldrar och elever i åk 5

Här kommer veckobrevet för vecka 18 Veckobrev v. 18 -22 , ännu en aktiv och lugn vecka har förflutit.

I dag fick vi chansen att intervjua författaren Mari Bister. Eleverna visade intresse och ställde många frågor.

På måndag är det dags för andra vaccinationen. Gisela börjar vaccinera direkt på morgonen. Daniel och Anette kommer att ta hand om klassen i nästa vecka när jag är sjukskriven. Efter våra utvecklingssamtal har jag sett ett uppsving från en del elever när det gäller att lämna in läxan i tid, härligt.

Vecka 20 fredagen den 20:e blir det cykling till Gustavsfors. Det blir en liten friluftsdag för oss alla och en övning inför höstens cykling. vi är iväg med 4:orna. Vi beräknar att vara tillbaka på skolan innan bussen går hem.

Vecka 19 läxa:

• Mån:
  • Tis: läxhjälp
  • Ons: glosor samt noveller-läsläxa, musikprov
  • Tors: historia läsning samt rättstavningsord
  • Fre: Läsförståelse
  • Novell läxan: ett häfte av Filip
  • Glosor: Janne
  • Läsförståelsetext: ”Ett reportage”
  • Historia läxa: Läs sid 72-75.Berätta om vilka likheter och skillnader det finns jämfört med hur riksdagen fungerar idag samt vilka de olika stånden var och deras rättigheter. Berätta varför en reseberättelse kan vara bra eller mindre bra berättelse, som källa.
  • Rättstavningsorden: kök, kiosk, kyrka, kikare, kedja, chips, kjol, tjusig, tjej, tjuv, tjafsa, kärna, kyss, ketchup, kirurg, chilisås
  • Musikprov: Titta på teams, där Evelina lagt ut allt.
  • Rättning av deckaren till vecka 20, fredag.

Kommande agenda:

v.19 Vaccination måndag 9 maj från 07:55. Träna inför kroppen provet!

v.20 tisdag prov på hela kroppen, alla organ + organens användningsområde. Det blir cykling till Gustavsfors fredagen den 20 maj. Ta med kläder efter väder samt, vatten, säker cykel, fika, sitt underlag samt bär plagg lämpliga för utomhusvistelse.

v.21 tors + fre lediga, Krisiti Himmelsfärdsdag

v.22 tisdag prel. läxförhör/prov stormaktstiden