Åk 3, v. 18

Hej alla!

Den här veckan har vi bland annat jobbat med avrundning till närmaste tiotal och hundratal i matematiken. Vi har även repeterat samtliga multiplikationstabeller, dagar och månader samt gjort kluriga tändsticksproblem.

I svenskan har eleverna övat på att skriva brev enligt ett brevs struktur med Sandra. Vi har repeterat lässtrategier med läsfixarna och jobbat kring källkritik.

På SO:n har vi repeterat och befäst våra kunskaper om bronsåldern genom övningen fråga fråga byt och fyllt i en tankekarta. Vi har dessutom tillverkat forntidstypiska skålar i lera med ”ringelteknik”.

I NO:n pratade vi vidare om matspjälkning och mat genom att vi tittade på flera filmer om matens väg genom kroppen.  Vi har även läst om hjärnans och nervers funktioner samt varför det är så viktigt med sömn för våra kroppar.

De senaste tillfällena på tekniken har vi pratat om datorns historia, uppbyggnad och funktioner.

Nästa fredag kommer vi att ha utelektioner på stora kullen hela dagen. Medtag kläder efter väder och fika (ej godis/läsk).

Trevlig helg!

V.19
Måndag:

Idrott utomhus, ta med ombyte, skor och handduk.
Tisdag:
Läsläxa – ta med skrivläxan och läsloggen (konstnären).
Onsdag:
Idrott utomhus, ta med ombyte, skor och handduk.
Torsdag:
Fredag:

Matteläxa på matteportal – avrundning och repetition multiplikationstabeller
Utedag- ta med kläder efter väder och fika.

Kommande:

19/5 Friluftsdag som åk 6 anordnar.
20/5 Lektion med naturpedagog från Miljöspanarna
27/5 Lovdag