Åk 1 vecka 18

Hej allesammans!

Under vecka 18 har vi bland annat hunnit med följande:

• På NO.n har vi planterat våra solrosor och ska nu följa dess livscykel vecka till vecka fram till sommaren. Processen kommer vi att dokumentera i vår egen solrosbok. Vi har även tittat på fjärilens och grodans livscykel för att få en djupare förståelse vad en livscykel är.
  • Under bildlektionen fördjupade sig eleverna i färglära med hjälp utav en film, färgcirkel och akvarellpennor. Vilka färger är grundfärger och vad händer när man blandar vissa av dem, jo det blir sekundärfärger.
  • Vi har gjort en kooperativ övning som heter inre och yttre cirkeln för att lättare kunna prata om det vi har skrivit i vår läxbok. Fråga gärna ert barn vad de fick göra.
  • Veckans bokstav har varit Jj. Vi letat ord på j med hjälp utav en bild, övat på att skriva den osv. Vi har även gått igenom och fått öva på vad som är skillnaden mellan ett påstående/vanlig mening och en fråga. Detta gjorde vi tillsammans genom att laborera med meningar på remsor.
  • Med Rosanna fortsatte arbetet med arbetsområdet badvett. Hur kan miljön runtomkring vatten se ut och vad kan man göra för att hjälpa till om olyckan har varit framme. Eleverna fick prova lägga varandra i fram-stupa-sido-läge.
  • På våra mattepass jobbar vi vidare med geometriska former. Hur många sidor/hörn har formen, vad har den för namn och utifrån vilka egenskaper kan man sortera former är några av sakerna vi har diskuterat och testat praktiskt.
  • Med Filippa och Johan fick eleverna ge sig ut på skolgården med en karta och en kompis. Sedan skulle de leta upp platserna markerade på kartan och skriva upp bokstaven som stod vid kontrollen. Tillsammans skulle bokstäverna som man hittade bilda ett ord. Fråga gärna ert barn vilket ord de bildat.
  • Under veckans musikpass läste/gestaltade Evelina en saga som heter Peer och bergakungens sal samtidigt som de lyssnade på musikstycket med samma namn utav Edvard Grieg. Nästa vecka ska de få testa att måla deras känsla till musikenn

Trevlig helg önskar vi er alla! //Sandra, Evelina, Maria och Annie

Vecka 19

Måndag: Ingen vanlig läsläxan. Skriv minst en mening varje dag i din skoldagbok (mån-tor) om vad du har gjort i skolan under dagen.

Tisdag: Idrott. Ta med utekläde

Fredag: Ta med läxan. Vi åker in till Älmhult med buss och ser föreställningen Guldet på Live arena. Vi är iväg 8.45-11.00

v.18-19 Utvecklingssamtal

18/5 Onsdag. Friluftsdag med naturpedagog.

19/5 Torsdag. Idrottsdag F-3 som 6:orna håller i.

27/5 Lovdag

9/6 Skolavslutning på torsdagskvällen