Veckoinfo åk 4 v. 18

Då var helgen här igen, och vårmånaden Maj har ju verkligen visat sig från sin bästa sida den gångna veckan.

På utvecklingssamtalen har jag fått en del frågor kring skolavslutningen. Allt är inte klart ännu men detta är vad jag vet i nuläget: Avslutningen kommer att vara på skolgården på kvällen torsdagen den 9/6, och ni vårdnadshavare är hjärtligt välkomna. Det kommer alltså inte att vara något i kyrkan. Troligtvis drar det gång klockan 18.00. Så fort jag vet mer exakt hur upplägget ser ut kommer jag att meddelar er här på bloggen.

Det här är något av det vi sysslat med i veckan:

På engelskan har vi tränat på att komparera adjektiv. Dessutom har eleverna i grupper fått skriva, och spela upp, kända filmscener på engelska. Vi har bland annat sett fantastiska versioner av Harry Potter men även av Emil och Griseknoen (vilket eleverna översatte till ”Emil and the Pigtail”).

På matten har vi jobbat med multiplikation i veckan, både talsortsmultiplikation och uppställningen. Vi hann också komma in på kort division. Min erfarenhet är att många föräldrar har lite svårt med kort division eftersom de flesta har jobbat med liggande stolen eller, om man är så gammal som jag, trappan. Om så är fallet så finns det ett bra youtube-klipp som förklarar kort division på 90 sekunder: https://www.youtube.com/watch?v=PtNihNOx9bg&t=34s

På svenskan har vi avslutat debattövningarna för denna gången och vi har arbetat en hel del med grammatik och hur en berättelse byggs upp av sina olika delar.

På fysiken har vi börjat arbeta med rymden och rymdfärder, ett område som eleverna verkar väldigt fascinerade av. Så här långt har vi hunnit prata om jorden, solen och månen och vi har också hunnit prata om den första bemannade färden till månen 1969.

Det som händer den närmaste tiden är:

• Biologi: Prov om kroppen tisdagen 17/5
  • Cykelutflykt till Gustavsfors fredagen 20/5
  • Vandring på Skåneleden torsdagen 2/6
  • Matteprov på kapitel 4, 5 och 6 tisdagen 7/6

Glosläxan till 12/5 är följande:

book – bok

bookcase – bokhylla

boring – tråkig

both – båda

bottle – flaska

boy – pojke