Åk 1 vecka 20

Hej allesammans!

Under vecka 20 har vi bland annat hunnit med följande:

• Åk 6 har genomfört en friluftsdag för oss. Vi höll igång hela förmiddagen innan lunch och vi fick prova på, brännboll, fotboll, innebandy och spökboll. Vi tackar alla sexor för en väldigt rolig och väl genomförd förmiddag.
  • Under våra mattepass har vi påbörjat ett nytt arbetsområde som heter addition och subtraktion inom talområdet 10-20. Eleverna fick både i grupp och enskilt testa på att räkna ut additioner där summan blir mer än 10. Man skulle tex ringa in 10 ägg och sedan fortsätta addera äggen som var utanför ringen och jämföra om det är lättare att räkna ut 10+3 eller 8+5. Vi har även fortsatt vårt arbete med klockan. Eleverna tillverkade sina egna klockor och sedan har vi provat att sätta minutvisaren och timvisaren på rätt positioner gällande hela timmar.
  • I svenskan har veckans bokstav varit Cc. Eleverna har fått kategoriserat olika c ord. Låter bokstaven som s eller låter den som k i det angivna ordet? Vi har även tittat på en film där vi träffade på en clown som inte kunde förstå varför clown inte stavas med k.
  • När vi hade EQ fick barnen i sina färggrupper en utmaning. Bygg en konstruktion av 30 okokta spagetti, 1 meter snöre, 1 meter tejp och 1 marshmallow (som skulle sitta högst upp). Oj vilka härliga byggen de fick ihop och vad många olika färdigheter vi tränade på under tiden som vi hade roligt och samarbetade tillsammans. Fråga gärna ert barn hur det gick😊
  • Vi har fortsatt dokumentera hur tillväxten av våra planterade solrosor går i vår egen solrosbok. Vi har även tillverkat solrosor på vår bildlektion med hjälp utav papptallrikar, silkespapper och svartpepparkorn.

Vi önskar er alla en trevlig helg!

Mvh/Sandra, Maria, Evelina och Annie

Måndag: Kort läsläxa Olles bokstavssång

Tisdag: Idrott. Ta med utekläder.

Onsdag: Lämna in läxboken. Efterarbete av föreställningen Guldet. Pedagog från regionteatern kommer hit 9.45-10.55.

Torsdag: Lovdag

Fredag: Skolan stängd. Fritids öppet.

27/5 Lovdag

28/5 Klämdag. Fritids är öppet