Åk 3, v. 20

Hej alla!

Tiden bara rusar iväg! Nu är det inte många dagar skoldagar kvar av terminen och vi har fullt fokus på att försöka avrunda och avsluta diverse påbörjade arbetsområden.

I matematiken har vi repeterat området uppskattning och mätning av längd, begreppen punkt, sträcka och linje samt vinklar. Under svenskapassen har vi gjort färdigt Legi Lexi-tester, jobbat vidare med stavning med sj-ljudet i våra stavningshäften och på ipad. Vi har också genomfört en stavningsstafett utomhus.

På SO:n jobbar vi vidare om järnåldern. Vi har repeterat och befäst det vi lärt oss hittills på olika sätt samt läst om forntida religioner och gudar. Tillsammans med klass 2 har vi ristat in våra namn med runskrift i små ”stenar”, tillverkade av gips.

I NO har vi jobbat vidare med kroppens sinnen genom att ha tittat på filmer, läst faktatexter, jobbat med arbetsblad samt gjort några praktiska undersökningar. Vid en undersökning fick eleverna smaka på olika saker och försöka känna efter om det var surt, salt, sött eller beskt. En annan station gick ut på att lukta på burkar med hemligt innehåll och gissa vad som fanns inuti. Vid en tredje undersökning testades känseln genom att stoppa handen i hemlig påse och förklara hur det kändes samt gissa vad som fanns där i.

Utedag med naturpedagog blev inställt idag på grund av sjukdom. Troligtvis blir det av i höst istället.

Trevlig helg!

V.21
Måndag:

Idrott utomhus, ta med ombyte, skor och handduk.
Tisdag:
Onsdag:
Idrott utomhus, ta med ombyte, skor och handduk.
Läsläxa – ta med läsloggen om antal lästa sidor.
Skrivläxa – skriva en berättelse.
Torsdag:
Kristi himmelfärdsdag- helgdag