Veckoinfo åk 4 v. 20

Då var ännu en vecka gången, och i skrivande stund är jag nyss tillbaka från en väldigt trevlig dag med eleverna i Gustavsfors. Vi hade riktigt bra cykelväder och ägnade oss åt lekar, korvgrillning, fika, ruin-undersökningar och byggande av skovelhjul. Dessutom hade vi sådan tur så att fiskerättsinnehavaren kom dit samtidigt som oss för att tömma ålakistan. Barnen fick se både gös, laxöring och en rejäl ål på ett par kilo. Det tyckte vi alla var väldigt spännande!

Vi har haft några vanliga lektioner också:

Eftersom den mesta engelskan ligger på fredagar så blev det inte så mycket av den varan i veckan, men vi har i alla fall haft några tävlingar där det gällde att förstå uppdrag skrivna på engelska och sedan utföra dem. Vi har också tränat på muntligt berättande inför klassen.

På matten har vi arbetat med problemlösning och avslutat kapitlet om multiplikation och division. Nästa vecka börjar vi på det sista kapitlet i matteboken, programmering.

På svenskan har vi gjort en del mindre individuella övningar, det har varit svårt att dra igång något större eftersom vi har haft en del frånvaro i veckan. Det har arbetats med välskrivning, synonymer, rimord, sj-ljudet och en del annat smått och gott.

På fysiken har vi jobbat vidare med rymden, nu har vi börjat prata om stjärnor och galaxer och så smått börjat beröra rymdfärder. Just det sistnämnda försvinner i den nya läroplanen i augusti, det ska (av någon obegriplig anledning) i stället avhandlas i lågstadiet. Därför har jag forcerat det här området en aning så att vi verkligen ska kunna gå igenom det spännande området rymdfärder den här terminen, medan det fortfarande finns stöd för det i det centrala innehållet.

Veckans Grej gick i linje med detta och handlade om Apollo 13. Nästa vecka får det här konceptet vila eftersom det är en kort vecka.

Jag måste också nämna att äppelträdet verkar trivas bra på sin nya plats i vår trädgård. Det står i full blom och är väldigt vackert!

Det som händer den närmaste tiden är:

• De elever som inte gjorde biologiprovet i veckan p.g.a. sjukdom eller simträning ska göra det nu på tisdag, 24/4.
  • Vandring på Skåneleden torsdagen 2/6, mer info kommer.
  • Matteprov på kapitel 4, 5 och 6 tisdagen 7/6

Trevlig helg! // Janne