Veckoinfo åk. 4 v. 21

Då var den här korta veckan till ända, och veckoinfon blir inte så väldigt omfattande heller eftersom det bara finns tre dagar att skriva om.

Det mesta av engelskan ligger i slutet av veckan, därför har vi bara haft en mikrolektion på 20 minuter då vi tränade berättande inför klassen.

På matten har vi börjat arbeta med programmering, och det verkar inte orsaka några större problem för eleverna. Vi har också hunnit med en del problemlösning.

På svenskan har vi haft en del frånvaro eftersom delar av klassen har haft simträning, men eleverna har hunnit börja arbeta med egna Power-Pointpresentationer om ett valfritt ämne som de är intresserade av. Dessa ska så småningom redovisas inför klassen. Vi har gjort en liknande övning innan, men den här gången ligger fokus på hur man kan använda kroppsspråket för att förstärka sitt berättande.

Vad gäller fysiken så har vi haft en lektion i veckan, och då pratade vi om bemannade rymdfärder. Namn som droppades var Jurij Gagarin, Neil Armstrong och Christer Fuglesang.

Veckans grej utgick den här veckan, men nästa vecka kör vi igen. Ledtråden är ”Mannen som landade på Turning Torso”.

Vad gäller veckan som kommer så är det sista chansen att träna simning för de elever som ännu inte nått målet på måndag (30/5).

På torsdag (2/6) är det som bekant dags för den omtalade vandringen på Skåneleden. Fullständig information om vad som gäller får ni på bloggen på måndag.

Det som händer den närmaste tiden är:

• Läxförhör geografi tisdagen 31/5. På en karta ska följande placeras ut: Kiruna, Kebnekaise, Finland, Bottenviken, Gävle, Sundsvall, Östersund, Storsjön, Umeå, Bottenhavet och gränsen mot Svealand.
  • Vandring på Skåneleden torsdagen 2/6, mer info kommer på måndag.
  • Matteprov på kapitel 4, 5 och 6 tisdagen 7/6

Trevlig helg! // Janne