åk 6 veckoinfo v.33

Hej alla

Det var härligt att träffa alla elever igen efter ett långt sommarlov. Helt otroligt att de går i 6:an!! Vi hälsar speciellt Amanda välkommen, som är ny i vår klass. Vi hoppas att hon kommer att trivas hos oss, förmodligen kommer ytterligare en elev till vår klass under hösten.

Under veckan har vi jobbat en hel del med kemi, under temat ”Eld”. Eleverna har diskuterat faror med eld och vad som är bra med eld samt vad som behövs för att eld ska uppstå. på svenskan har vi hunnit börja lyssna på en dramaserie som heter ”F som i sämst” och diskuterat handlingen samt arbetat med ord som förekommer i dramat. Cilla Jackert har skrivit boken som dramatiserats. Boken/dramat handlar om prestationskrav och betygshets, om hur det är att leva i ett bekräftelse-och prestationssamhälle där vi jagar betyg i skolan och likes på Instagram.

I dag hade eleverna språkval för första gången. Det var lite rörigt men blir nog bättre när alla vet vart de ska ta vägen nästa gång.

I matematik har vi repeterat siffrors platsvärde, skrivit tal i utvecklad form samt storleksordnat och jämfört tal. Vi har gjort några diagnoser i matematik med multiplikationsuppställning. Det blev uppenbart för många att vi måste träna mer på multiplikationstabellerna. Läxa till fredag blir multiplikationstabellerna 1-4, som de ska kunna utantill.

Vi har även hunnit skriva klassens ordningsregler och planerat för vår lägerskola. Information om lägerskolan kommer de närmaste dagarna. Vi har planerat att cykla till Bräkentorpssjön onsdagen den 31 augusti och sova i vindskydd. Under torsdagen kommer vi att göra studiebesök i Ljungby samt träna friidrott på kvällen. Vi kommer att sova i Finnstugan mellan torsdag och fredag. På fredagen kommer naturpedagog Jenny att ha undervisningen. Vi kommer att tillaga den mesta maten själv. Fredagen den 2 september behöver jag hjälp med att skjutsa eleverna från Bräkentorpssjön tillbaka till Ryfors skolan. Håll tummarna för att vi kommer att få fint väder. Om man inte vill följa med på lägerskolan ordnar jag så att man är i en annan klass istället under de tre dagarna och följer den andra klassens schema.

På idrotten har vi diskuterat vår utflykt samt börjat träna på uthållighet. Vi har joggat och gått om vartannat. Målet är att vi ska orka jogga 20 minuter utan att stanna innan höstlovet.

I dag hade vi teknik men jag hann bara berätta om elevernas uppdrag fram till jullovet och temat blir ”glasögonbågar”. Vi kommer att läsa om glasögonens historia, lära oss att skissa, göra ”gångjärn”, prata konstruktioner, förverkliga en idé till 3D samt träna på att föra loggbok och göra presentationer.

Måndag vecka 35 är det föräldramöte för hela skolan.

Nästa vecka 34

Måndag: slöjd (inställd- teknik istället)

Tisdag: språkval

Onsdag: hem- och konsumentkunskap

Torsdag: idrott samt läxa i no; Leta upp fakta om någon stor brand som pågår i världen

Fredag: idrott samt läxa i ma; multiplikationstabellerna 1-4

Kommande agenda

• 29/8 Invigning av cykelvägen kl.10. Önskvärt att några 6:or inviger genom att cykla (återkommer under veckan med info). På kvällen är det Föräldramöte kl. 17:00
  • 31/8-2/9 lägerskola
  • 14/9 Studiedag, fritids stängt
  • 14/10 Fotografering
  • 44 Höstlov
  • 46 np matematik-muntliga
  • 47 np svenska-muntliga
  • 48 np engelska-muntliga
  • 17/11 Studiedag

21/12 Sista skoldagen för terminen

Trevlig helg//Cilla

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.