Förskoleklass v 33

Såhär på fredagseftermiddagen kan vi tänka oss att det har plingat i era telefoner och äntligen var det ert barns hembrev som dök upp.

Tänk att dessa barn nu har förvandlats till elever och skolbarn på bara några dagar. Så roligt att  få träffas och börja lära känna varandra. Spännande och pirrigt för oss alla och det har gått så bra dessa dagar.

Vi har haft samlingar, lekt, gått igenom regler och börjat jobba med värdegrunden, dvs hur man är en bra kompis. Eleverna hade många kloka tankar som vi pratade kring. Vi kom fram till följande tillsammans: Alla får vara med, låter bygge vara i fred, städa, göra bra saker, hjälpa kompisar och djur, ej kasta något så någon skadar sig, leker tillsammans, delar med sig, väntar på kompis, stopp vid bråk, hämta vuxen, talar om att man kommer tillbaka, välja en lek som båda eller alla vill leka, turas om, fråga om man får vara med, vara snälla mot varandra, fråga någon annan om de vill vara med i leken.

Det är fortfarande väldigt varmt så man kan behöva dricka en hel del vatten under dagens lopp. Eleverna behöver var sin vattenflaska som kan stå i kapprummet vid deras krokar. Vi påminner eleverna om att gå och dricka så att man orkar med hela dagen.

Igår fick eleverna med sin första läxa hem. Det blir inte så många läxor i förskoleklass men de har redan frågat  efter att få en läxa så den skickades hem igår. Den heter ”Det här är jag”. De har arbetat med det första bladet här i skolan. En del elever hann inte med att rita första sidan klart, så då får de göra den också hemma. Man kan välja om man vill skriva eller rita. På måndag behöver läxan komma tillbaka hit till skolan och på tisdag ska de få redovisa för varandra. Ska bli spännande att lära känna eleverna lite mer.

En hel del sommarminnespåsar har redovisats. Det var så roligt att se och höra eleverna berätta vad de hade hittat på i sommar. Alla var engagerade. Om sommarminnespåsen fortfarande är där hemma kan ni skicka med den till skolan på måndag. Det har ingen betydelse om det är en eller många saker i påsen. Det viktiga är att det betyder något för barnet för när man har en känsla för något så är det så härligt att få berätta. Det är denna upplevelse som vi vill ge till eleverna.

Då vi inte äter förrän kl 11.55 är det väldigt bra om eleverna har någon form av frukt, grönsak eller smörgås med sig.

Vi nås lättast på mail. ann.persson@almhult eller cecilia.weikel@almhult.se eller på telefon 0476642663.

29/8 Föräldramöte kl 17.00

14/9 Studiedag Fritids stängt

v.44 Höstlov

17/11 Studiedag

21/12 Sista skoldagen för terminen

Ha en härlig helg i sommarvärmen !

Ann, Cissi, Maria och Hanna

Det här inlägget postades i F-klass. Bokmärk permalänken.