Förskoleklass v 34

Vår första hela vecka har idag avslutats med att eleverna själva fick berätta vad de har lärt sig eller gjort under veckan. Detta blev sammanfattningen:

Byggt med stora kaplastavar, lekt med kompisar, sommarminnespåsarna har redovisats, gungat, träffat filurerna, klättrat, haft rast, gjort läxa och berättat om den, hoppat studsmatta, haft fri lek ute, jobbat med bokstaven L, lekt på fritids, tittat på Livet i bokstavslandet, lärt känna nya barn, lekt med syskon, åkt linbana, haft drama och i det arbetat med känslor, gjort avatarer, ätit god lunch, haft stationer på gympan och svingat i lianer, hittat på en saga, vi har varit ute i skogen och lekt kurragömma, byggt en koja och gått armgång.

Vi har arbetat med känslor och gjort en tankekarta där vi tog upp vilka olika känslor som eleverna kände till såsom förväntansfull, orolig/nervös, glad, arg, neutral, ledsen, avslappnad, besviken, lugn, förvånad, rasande, och sur.

Veckans bokstav har varit Ll. Vi har skrivit L och lyssnat efter L i ord. Vi har gått igenom ett bokstavsspel tillsammans som eleverna så småningom kommer kunna arbeta självständigt med.

I matten har vi börjat lära känna Filurerna och arbetat med lika och olika. Vi har arbetat med stationsarbete och sorterat, byggt, mattemålat och tränat oss att se mönster.

Idag har alla eleverna fått tillverka egna avatarer i papper som vi kommer använda i olika sammanhang, t ex dramatisera med.

Alla hade gjort sin första läxa och var mycket stolta över att få berätta om sig själv.

Vi fortsatte även med sommarminnespåsarna och övade på att lyssna på våra kompisar, vänta på vår tur och prata så de andra hör.

29/8 är det invigning av cykelvägen kl 10 som vi ska delta i genom att gå dit och fika.

29/8 kl 17-18.30 Föräldramöte på måndag kväll

14/10 Fotografering

v 44 Höstlov

17/11 studiedag

21/12 sista skoldagen för terminen

Ha en härlig helg

Ann, Maria, Hanna och Cissi

Det här inlägget postades i F-klass. Bokmärk permalänken.