Åk 3, v. 34

Hej alla!

Denna veckan har gått otroligt snabbt. Eleverna börjar bli varma i kläderna med skolarbetet. I svenskan har vi pratat om inre bilder och jobbat med arbetsbok samt skiljetecken (. , ; – ! ?). Vi har påbörjat ett nytt läs- och skrivprojekt. Eleverna ska denna gången göra om en saga. Alla utgår från samma saga. Sagan ska skrivas i jag form och i nutid. Slutet på sagan ska eleverna få göra om helt. I matematiken har vi tränat mer på uppställning med  subtraktion. Vi har laborerat med både pengar och centikuber. I matematiken har vi även jobbat i våra nya matteböcker. Vi har pratat i helklass om tusental.

Vi har jobbat med GOTD (grej of the day) där vi fick reda på mycket spännande fakta om IKEA. I bilden har vi jobbat på med vår bilduppgift, varma och kalla färger. I engelskan har vi jobbat klart med chapter 1. Eleverna har engelskaglosor med sig hem. Dessa ska tränas på att både uttalas och stavas. Detta är nytt för eleverna, därför börjar de endast med fem ord/fraser. Glosorna kommer att ökas successivt beroende på elevgruppen. Vi har tittat på lilla aktuellt skola idag och vi fick lära oss mer om kriget i Ukraina och om hur olika partier vill förbättra skolan.

På måndag kommer Ella till vår klass, Ella gör sin VFUIII (verksamhetsförlagd utbildning) och kommer att följa mig samt att undervisa i klassen. Ella läser sin sjunde termin (7 av 8) till F-3 lärare på Linnéuniversitetet.

Ha en fin helg!

Glosor att öva på:

1. Hello! – Hej!
  2. Hi! – Hej!
  3. Goodbye! – Hej då!
  4. Good night! – God natt!
  5. How are you? – Hur mår du?

Nästa vecka

• Måndag: Läsläxa till nästa måndag (kapitel 2), simskola (badkläder, handduk, duschcrème) Föräldramöte kl. 17:00-18:30
  • Tisdag:
  • Onsdag: Simskola (badkläder, handduk, duschtvål)
  • Torsdag: Idrott (ombyte, handduk, duschcrème)
  • Fredag: Engelskaglosor till nästa fredag

Kommande

• 8/9 Utedag med naturpedagog
  • 14/9 Studiedag, fritids stängt
  • 14/10 Fotografering
  • V. 44 Höstlov
  • 17/11 Studiedag
  • 21/12 Sista skoldagen för terminen
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.