Åk 1, v.34

Den här veckan har vi jobbat allt mer efter schemat och det är så härligt att se elevernas engagemang och nyfikenhet! 😊

I matematiken har vi bland annat ramsräknat framlänges och baklänges, pratat begrepp samt repeterat siffror och antal. Vi har jobbat praktiskt med kroppen, på papper och på Ipad. En övning som vi har gjort, är ”dagens siffra” med den kooperativa strukturen kloka pennan. Parvis har eleverna fyllt i ett papper där de turas om att till exempel skriva siffrans grannar, markera på tallinje, rita en bild, tal med siffror och symboler och skriva med bokstäver osv. Elev A berättar för elev B vad hen ska skriva och elev B ritar/skriver det. Här tränar de även samarbetsfärdigheter såsom att lyssna på kompisen, ta instruktioner och stötta varandra. Det har också tränats på att forma och skriva fina siffror.

På svenskan har eleverna ritat och skrivit efter egen förmåga om vad de gillar. Fotboll, fiske och diverse husdjur är väldigt populärt i klassen. Kul att de delar ungefär samma intressen som fröken. 🙂
Vi har repeterat/tränat bokstäver och bokstavsljud genom att gå på bokstäver, säga dess ljud, ord/bilder som börjar/slutar på bokstavsljudet och liknande. Eftersom eleverna kommer att skriva en hel del på Ipad, har de fått bekanta sig med tangentbordet och att hitta alla bokstäver. Även här jobbade vi med kloka pennan när de i par stöttade varandra i att turas om att säga alfabetet samt skriva. I slutet av veckan har eleverna introducerats inför den nya läseboken och arbetsboken Robin. I arbetsboken har de skriftligt presenterat sig för roboten Robin.

För många har en hel del varit repetition och en mjuk övergång till kommande fördjupad undervisning, för andra har det fungerat mer som upprepning och färdighetsträning. Det har även varit värdefullt för mig att få se lite var eleverna befinner sig i sin kunskapsutveckling.

I SO har vi pratat om trivsel och gjort upp en plan om hur vi vill ha det i klassrummet och gentemot varandra för att trivas tillsammans.
Under NO-passet, som vi hade ute, pratade vi om allemansrätten och vanliga träd. Vi gick en ”trädpromenad” för att utforska vilka träd som finns i närområdet kring skolan. Vi passade även på att spela ett matte/svenska/rörelse-spel medan vi var ute.

På skolans val kommer vi framöver genomföra gruppstärkande övningar/lekar och träna samarbetsfärdigheter som är viktiga för trygghet i gruppen och en grundsten vid kooperativt arbetssätt.

Engelskapasset bestod även den här veckan av att träna på hälsningsfraser och att presentera sig själv. Vi sjöng en sång och tränade lite på färger och siffror.

Bild och teknik är så pass kort stund vardera, så vi har istället valt att alternerar dessa, med varannan vecka bild och varannan vecka teknik. Den här veckan hade vi bild.

På tisdag kommer klassen få sin första läsläxa som ska vara tränad på/färdig till tisdagen veckan efter. Läseboken som heter Robin finns i olika nivåer som vi kan anpassa efter hur elevens läsprogression ser ut. Vi vill att de läser det första kapitlet (endast det kapitlet) minst tre-fyra gånger, högt för en vuxen under veckan. Det är att föredra att läsa korta stunder ofta, än att läsa långa stunder mer sällan. Genom upprepad läsning tränas både läsflyt och säkerhet i läsningen. Samtala gärna även hemma om bilder och textens innehåll i samband med läsningen. De ska dessutom jobba i sin ”lilla” läxbok som hör till läsläxan som lämnas in på tisdagar.

Trevlig helg!
Annica

V.35
Måndag:
* Invigning av cykelbanan mellan Delary och Ryfors. Ta med kläder efter väder då vi ska promenera dit samt vara ute en stund.
* Föräldramöte 17:00-18.30, vi samlas ute för att sedan gå in till respektive klassrum (se enskilt blogginlägg).
Tisdag:
*Idrott inne, ta med ombyteskläder och handduk.
* Eleverna får läsläxa + tillhörande skrivläx, kapitel 1. Läxan är tisdag – tisdag.
Fredag:
Lektioner ute på förmiddagen, ta med kläder efter väder.

29/8 Invigning av cykelväg kl.10. På kvällen är det föräldramöte kl. 17.00
9/9 Utedag med naturpedagog