Åk 2, v.34

Hej allesammans!

Under veckan har vi bland annat hunnit med följande:

Under mattepassen har vi fått visa vad vi kommer ihåg från förra läsåret. Vi har även repeterat saker så som 10-kompisar, ordningstal, talcirklar, former osv. I par har eleverna med hjälp utav talkort fått storleksordna tal mellan 1-20.

Med Filippa och Anette på idrotten lekte eleverna godistrollet, spelade spökboll och hade avslappning. Nästa vecka ska de börja med cirkelträning.

I So:n har Rosanna och barnen pratat om skillnaderna mellan demokrati och diktatur. De fick även testa på att själva rösta mellan olika dilemman och diskuterade sedan kring, att det som flest röstar på är det som gäller oavsett vad jag själv tycker.

I onsdags hade vi vårt allra första engelskapass och eleverna var så taggade. Vi lärde oss hur man säger vad man heter samt hur man frågar någon annan om det. Vi pratade också om färgernas namn och de fick i par ge varandra uppdrag att: point at green osv. Vi lyssnade/tittade även på en film om färgerna och sjöng med så gott vi kunde.

Något som eleverna också fick prova på för första gången var att ha träslöjd. Jessica och eleverna tittade på en film och gick tillsammans igenom förhållningsregler rom gäller i salen och med maskiner.

På svensklektionerna har vi repeterat alfabetet på olika sätt. Hur låter bokstäverna, hur ser de ut, vilka är vokaler/konsonanter osv. Sedan fick de gå ut på skolgården och fylla i ett ”alfabetskort” på saker de hittade. Vad hör du först när du säger linbana=då ska det ordet skrivas in på Ll osv. Vi har även repeterat skrivreglerna och barnen fick testa dem när de skrev 5 meningar om sitt rum på Ipaden.

Nästa vecka börjar vi med en ny typ av läsläxa. På måndag kommer vi att skicka hem en läsbok och en skrivbok med ett uppdrag i. Vi vill att barnet läser för en vuxen minst 10 minuter vid 3 olika tillfällen och sedan svarar på uppdraget som är inklistrat i skrivboken (bara ett uppdrag varje vecka). Skrivboken ska vara med i väskan på fredagar.

Trevlig helg!
Evelina, Sandra, Daniel och Helen

Att tänka på inför kommande vecka:

Måndag: Invigning av cykelbanan. Kläder efter väder. Ny läsläxa. Föräldrarmöte kl: 17.00

Tisdag: Idrott – inne, ta med idrottskläder & handduk

Fredag: Inlämning av läsläxan (ta med skrivboken)

Kommande aktiviteter

1/9 Utedag med naturpedagog