Åk 3, v. 35

Hej alla!

Nu går det mot kyligare mornar. Se gärna över så att era barn har varma kläder med sig till skolan. I svenskan har vi jobbat på med arbetsboken samt skiljetecken (. , ; – ! ?). I matematiken har vi tränat mer på uppställning, vi har blandat addition och subtraktion. I våra matteböcker har vi jobbat med tusental, hundratal, tiotal och ental. Detta gör vi med konkret material (tusenkuber, hundraplattor osv…) På skolans val har Ella hållt i en lektion som gick ut på samarbete. Eleverna jobbade i par och skulle beskriva ett objekt som de höll i händerna bakom ryggen för varandra. Kompisen mitt emot skulle gissa vad det var för något. Detta var mycket uppskattat och spännande. 🙂

Vi har jobbat med GOTD (grej of the day) där vi fick reda på mycket spännande fakta om bärnsten. Rolig fakta om bärnsten är att människor förr i tiden trodde att den skyddade mot trolldom. I bilden har vi jobbat på med vår bilduppgift, varma och kalla färger. Nästan alla är färdiga. Eleverna har även fått lära sig att rita i 3D. I engelskan har vi jobbat med chapter 2. Eleverna har engelskaglosor med sig hem. Dessa ska tränas på att både uttalas och stavas. Idag var det första gången som vi hade ett glosförhör. Jag skrev upp orden på svenska på tavlan, eleverna skrev sedan både de svenska och engelska orden i sina glosböcker. 1 poäng fick man för rätt ord med rätt stavning, 1/2 poäng fick man för rätt ord med felaktig stavning och 0 poäng fick man om det var helt fel ord. Max poäng var 5/5. Idag har vi tittat på lilla aktuellt skola, fokus låg idag på demokrati och partier. Vi fick lära oss mer om hur det går till när man röstar.

Ha en fin helg!

Glosor att öva på:

1. Zero – Noll
  2. One – Ett
  3. Two – Två
  4. Three – Tre
  5. Four – Fyra
  6. Five – Fem

Nästa vecka

• Måndag: Läsläxa till nästa måndag (kapitel 3), simskola (badkläder, handduk, duschcrème)
  • Tisdag:
  • Onsdag: Simskola (badkläder, handduk, duschtvål)