åk 6 idrottsläxa till torsdagen den 22 september, vecka 38.

Hej alla elever och föräldrar i åk 6

Här kommer en idrottsläxa som ska vara klar om ca 2 veckor.

Uppgiftsbeskrivning Friluftsliv åk 6 22/23:

• Du planerar klädsel för en friluftspromenad i skogsmiljö, detta enligt lager på lager principen. Du använder dig av en väderkarta eller väder app för att ta reda på hur du bör anpassa din klädsel för just dessa väderförhållanden. Du talar om/skriver i din text vad det är för väder. Exempelvis, det är 8 grader och lätt regn, jag kommer att gå i tät granskog.

• Du redovisar du dina val av kläder genom att ta en bild eller spela in en video där du själv förklarar dina val med tanke på de väderförhållanden som råder den dagen. Om du känner att du inte vill redovisa genom en video så kan du beskriva dina klädval med hjälp av att ta bilder på dig själv och din klädsel ute i ”skogen”, som du sen använder dig av när du redovisar i textform.

• Du redovisar också om vad allemansrätten handlar om i skogsmiljö. Du ska beskriva regler som talar om vad du får göra, och regler som talar om vad du inte får göra enligt allemansrättens bestämmelser. Försök även motivera varför du får eller inte får göra vissa saker enligt allemansrätten.

• Videon laddas upp och länkas till (cecilia.winberg@almhult.se) textfilen mejlas till samma adress. Inlämning sker den: 22 september. Detta uppdraget får du för att jag ska veta vad du kommer ihåg av allemansrätten, flerlagersprincipen och hur du motiverar dina klädval efter väderförhållanden.

Eleverna kommer att få veta läxan på torsdag! Under torsdagen får de reda på hur jag kommer att bedöma deras uppdrag/läxa. De kan använda egna telefoner, om de har eller låna Ipad från skolan för att göra sin läxa.

Lycka till

// Cilla