Åk 5 veckoinfo v. 36

En vecka går fort, och nu är det fredag igen! I skrivande stund sitter jag och laddar för tältning och hoppades på att regnet skulle sluta under dagen, när Nilla kom in i klassrummet och glädjestrålande sa: ”Pappa är JÄTTEGLAD för regnet”! Då inser man att lite regn på ett tält är ett ganska litet problem jämfört med uteblivet regn för en lantbrukare.

I tisdags hade vi en ”Svamp- och Botanikförmiddag” med en utepedagog som jag, skam till sägandes, har glömt namnet på. Hur som helst, barnen tyckte det var kul, i synnerhet momentet där de skulle fånga insekter vilket de verkligen gick igång på.

I torsdags hade vi vårat omtalade skolval och det var otroligt kul att se hur engagerade barnen var och med vilket allvar de tog sig an uppgiften att rösta fram en regering. Flera stycken hade dessutom klätt upp sig dagen till ära. På tisdag offentliggörs valresultatet och därefter blir det femmorna och sexorna som gemensamt får diskutera om resultatet kan skapa en stabil regering de kommande fyra åren.

Engelskan har blivit ganska stympad under veckan eftersom den längsta lektionen försvann p.g.a. fredagsutflykten, men vi har hunnit arbeta en del med läs- och hörförståelse.

I matten har vi jobbat med addition och subtraktion av stora tal, vi har arbetat med avrundning och vi har repeterat uppställningarna för addition och subtraktion.

I svenskan har vi fortsatt med vårt skrivprojekt ”Superhjälten” där vi nu är inne på kapitel två, och med våra radioteatrar.

Vad gäller NO så har eleverna fått rita egna näringskedjor och vi har pratat om olika sorters nedbrytare . Vi har dessutom lärt oss skillnaden mellan att parasitera och leva i symbios. Nästa vecka kommer till stora delar att handla om de fascinerande myrorna och deras liv. Vi har också haft en tekniklektion där vi tittade på olika brotyper, på olika sorters balkar och på fackverkskonstruktioner (alltså när man använder triangelns form för att bygga hållfast. Eiffeltornet är ett bra exempel).

Nästa vecka är det studiedag på onsdag, och då är fritis stängt. På torsdag är det skoljoggen så då bör barnen ha med sig lämpliga kläder och skor för ”snabb förflyttning till fots med endast partiell kontakt med underlaget” som ett av mina befäl i lumpen skrek när han menade att vi skulle springa…

Veckans grej handlade om Tjörnbro-olyckan 1980, och ledtråden till nästa vecka är ”Rebeller i Göinge”.

Den kommande veckan har eleverna som vanligt två läxor, båda till torsdag. Dels fortsätter vi multiplikationsläxan, nu med femmans tabell vilken de med fördel kan träna på multiplikationstabellen.se, dels har de glosläxan i engelska:

Glosläxa till 15/9:

east – östra

clear – klar

lovely – underbar

trees – träd

village – by

stands – står

near – nära

rocks – klippor

empty – tom

monkeys – apor