Åk 5 veckoinfo v. 37

Fredagen är här, och därmed dags för veckoinformation:

Det som har gått utanför schemat den gångna veckan var att vi hade skoljoggen i torsdags. Eleverna var kanonduktiga och kämpade verkligen på. Vi hade en del frånvaro men de sju i klassen som sprang snittade på drygt tio varv runt skolan på tjugo minuter. Imponerande!

Resultatet av vårt skolval har nu blivit offentliggjort, och efter att Valnämnden kontrollräknat de 31 inlämnade rösterna kunde vi konstatera att Sossarna fick 11, Centern 6, Sverigedemokraterna 6, Kristdemokraterna 3, Moderaterna 1, Vänstern 1 och 3 röstade blankt.

Som vi sa på föräldramötet så kommer eleverna att ägna sig åt försäljning för att finansiera Ven-resan i slutet av läsåret. Eleverna letade själva upp något som hette klasspengar.se som de fastnade för. Fokus ligger på kryddor, olivoljor och grillsåser. Det verkar vara ett gott val, produkterna verkar vara bra, priset rimligt och förtjänsten till klassen helt ok, i runda slängar en tredjedel av priset på varorna. Eleverna får hem försäljningsbroschyrer i dag och som sagt, var och en säljer efter egen förmåga. Det finns absolut inga måsten eller tävlingsinslag i det här. Försäljningsperioden slutar den 12/10.

I engelskan har vi lagt fokus på att samtala i klassen, till exempel om vad de gjorde på den lediga dagen i onsdags. De har också fått en skrivuppgift med samma tema. Dessutom har vi arbetat med olika pronomen.

I matten har vi jobbat med strategier för huvudräkning inom addition och subtraktion och vi har forskat om vilka regler vi kan sätta upp när det gäller udda och jämna tal, till exempel att udda+udda alltid ger en jämn summa o.s.v.

I svenskan har vi gjort klart våra radioteatrar, och det skrattades mycket i klassrummet när vi spelade upp dem. Eftersom många var borta under projektet, och vi nu vet vilka misstag vi kan undvika, så har vi bestämt att köra samma sak en gång till. Dessutom har vi hunnit arbeta med att analysera berättande texter.

Vad gäller NO så har vi studerat de otroligt fascinerande insekterna myror och diskuterat vad som gör dem så speciella. Vi har inte hunnit med så mycket mer eftersom hälften av veckans NO och all teknik försvann p.g.a. studiedagen.

Och nu lite information från Annika om SO:n:

På so;n har vi avslutat området med de politiska partierna genom att ha en skriftlig avstämning. De som var frånvarande vid avstämningen kommer att få göra den på måndag. Vi fortsätter nu med riksdag och regering och deras uppgifter. På teams finns den genomgång som vi hade i torsdags. För de som var frånvarande kan det vara bra att titta på den så att man inte missar något. Den finns under filer, kursmaterial, samhällskunskap, avstämning 2.

Nästa vecka är det, vad jag vet i skrivande stund, inga schemabrytande aktiviteter.

Veckans grej handlade om Snapphanar, och vad det blir nästa vecka är oklart eftersom några elever har begärt att få hålla i den då.

Den kommande veckan har eleverna som vanligt två läxor, båda till torsdag. Dels fortsätter vi multiplikationsläxan, nu med sexans tabell vilken de med fördel kan träna på multiplikationstabellen.se, dels har de glosläxan i engelska:

Glosläxa till 22/9:

stairs – trappor

wall – mur

talk – pratar

watch – tittar på

wait – väntar

fantastic – fantastisk

coach – tränare

actually – faktiskt

cake – tårta

few – få

bracelet – armband

collect – samlar på

work – fungera

game – match

quite – ganska

bike – cykel

practice – träning

Trevlig helg! / Mvh Janne

Kommande aktiviteter fram till höstlovet:

30/9 Simning för hela årskurs fem 09.30-12.00

14/10 Fotografering

17/10 Matteprov, kap.1-3

26/10 No-prov ”Skogen” och ”Hösten”

V 44 Höstlov

Det här inlägget postades i Åk 5, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.