Åk 2 v.38

Hej allesammans!

Här kommer lite av vad vi gjort under veckan:

• Eleverna har gjort svenskatester i Legilexi. Under åk 2 görs de i september och maj.
  • På musiken fick eleverna lära sig mer om rösten. De såg en liten filmsnutt om stämbanden, testade att sjunga i kanon, fick veta lite fakta om ABBA och vi pratade om stämsång.
  • Veckans kapitel i Robin handlar om planeten Plutanien. Eleverna har pratat om tankebilder och sammansatta ord. Vi har även lärt oss vad synonymer är och jobbat med det på olika sätt, både i helklass och i mindre grupper.
  • Under matematiken har vi fortsatt att bilda tiotal och adderat ental. Vi har även pratat om klockan och 5-hopp.
  • På engelskan tillverkade eleverna loppor och målade den med färger de lärt sig på engelska. Tanken är att vi ska  fylla loppan med ord vi lär oss så att vi på så sätt kan öva dem tillsammans med en kompis.
  • Haft klassråd. Vi satte tillsammans upp klassrumsregler vi ska följa för att ge varandra arbetsro. Prata gärna med ert barn hemma om att det är oerhört viktigt att alla tar eget ansvar och hjälps åt med detta. Vi utsåg även 2 elever som ska vara våra representanter när det är elevråd och trygghetsråd som det är för första gången detta läsår nu på måndag.
  • När vi hade teknik/bild tittade vi först på en film om olika typer av transportmedel, pratade i grupper om för och nackdelar med dessa samt redovisade det för klassen. Sedan vek vi egna helikoptrar av papper.

Vi önskar er alla en trevlig helg!

Hälsningar Evelina, Sandra

Att tänka på inför kommande vecka:

Tisdag: Idrott – inne, ta med idrottskläder & handduk.

Fredag: Inlämning av läsläxan (ta med skrivboken)

Kommande aktiviteter

14/10 Fotografering