Åk 3, v. 38

Hej allihop!

I onsdags var det sista passet på simskolan. Eleverna har tyckt att det varit roligt med både bussfärd och simning/bad. Era barn är väldigt fina mot varandra och omhändertagande. Det har helt klart varit en gruppstärkade period. 🙂 Detta betyder att det är idrott på måndagar och torsdagar som vanligt.

I svenskan har vi jobbat på med arbetsboken och vårt skrivprojekt ”den lilla flickan med svavelstickorna”. Eleverna har jobbat på mer med tystläsning och parläsning (läsa högt för varandra). I matematiken har vi utforskat talföljder och talmönster i halvklass och i matteboken. I tekniken jobbar vi med att tillverka en rörlig dörrskylt, just nu klipps det mycket i kartong. På NO:n har vi repeterat kroppsdelar och eleverna har arbetat i arbetshäften. Vi har pratat om vilka ord som lämpligast används på vissa kroppsdelar (könsorganen bland annat).

I SO:n har grupperna jobbat med att skapa ett partinamn och en partilogga. Eleverna har även fått tillverka röstkort, valsedel och valkuvert. I engelskan har vi påbörjat chapter 3 som handlar om färger. Glosorna är därför namn på olika färger.  Idag har vi tittat på lilla aktuellt skola med fokus på YouTube. Vi fick lära oss lite mer om vad som gäller på internet och att man kan får sin kanal avstängd från exempelvis YouTube om man inte förhåller sig till reglerna. Vi pratade i helklass om att man inte kan tro på allt som sägs eller visas på internet. Vissa saker kan vara påhittade.

Nästa vecka kör vi igång med matteläxa. Fokusområdet nu är klockan. Eleverna får med sig arbetsblad från måndag-måndag.

Ha en fin helg!

Rosanna och Ella 🙂

Glosor att öva på:

1. Yellow – Gul
  2. Blue – Blå
  3. Red – Röd
  4. Black – Svart
  5. Green – Grön
  6. Orange – Orange
  7. Pink – Rosa
  8. Grey – Grå

Nästa vecka