Åk 5 veckoinfo v. 38

Fredag igen, och dessutom höstdagjämning. Det är bara att acceptera att det närmaste halvåret är nätterna längre än dagarna men det kunde varit värre, vi har ju trots allt dagsljus alla årets dagar till skillnad mot de i norr… 🙂

Vi har en ganska vanlig vecka bakom oss utan några större sensationer och utan schemabrytande aktiviteter.

Ni ska ha fått hem ett erbjudande om vaccination att godkänna eller förkasta. Om ni inte har lämnat in det så går det bra att skicka det till skolsköterskan eller se till att jag får det så ordnar jag så det kommer rätt.

I engelskan har vi denna veckan arbetat med fritt skrivande och med hörövningar. Eleverna har bland annat fått höra en berättelse som slutar abrupt, och de har sedan fått i uppdrag att skriva ett eget slut på berättelsen.

I matten har vi jobbat med negativa tal och hur man tänker när man räknar med dem. Det brukar vara ett område som elever i den här åldern har svårt för, men klassen har verkligen briljerat och verkar ha förstått grejen fullt ut. Nästa vecka börjar vi på ett nytt kapitel, då repeterar vi områdena multiplikation och division. Jag måste också nämna att eleverna är riktigt duktiga på de multiplikationstabeller som vi hittills har haft i läxa, det har varit en fröjd att se deras prestationer. Nästa vecka är det sjuans tabell (vilken jag själv inte lärde mig förrän i högstadiet) så vi får väl se om trenden håller i sig.

I svenskan kämpar vi på med våra radioteatrar och med vårt skrivprojekt ”Superhjälten”. I veckan fick eleverna bland annat bedöma andras superhjälte-texter, så långt vi nu har kommit, med en positiv vinkling och det gjorde de på ett bra sätt.

Vad gäller NO så börjar vi närma oss slutet på området ”skogen” och den här veckan har fokus legat på allemansrätten. I tekniken har eleverna börjat bygga egna hållfasta konstruktioner med hjälp av glasspinnar.

Onsdag nästa vecka besöker Hanna från biblioteket oss för att förbereda eleverna inför det författarbesök som de kommer att få vara med om senare i höst. På fredag är det simning som gäller hela förmiddagen för alla femmor. Tänk på att skicka med lämplig utrustning.

Veckans grej fixade Jesper och Noah, och ledtråden är ”Svensk mästare på cross”. I skrivande stund har de inte kört den så jag vet ärligt talat inte vad den handlar om. Jag frågade pojkarna om det var min gamle idol Håkan Carlqvist, men när killarna såg oerhört frågande ut så insåg jag att det var längesedan sedan han var i ropet… 🙂 Nästa vecka utgår grejen p.g.a. simning.

Och nu lite info från Annika:

Den 3/10 skulle eleverna ha den sista avstämningen på området politik. Vi flyttar fram avstämningen en vecka till den 10/10 eftersom vi inte riktigt kommit så långt som var tänkt. Eleverna har fått material och info om vad de ska kunna. Om någon inte hittar sina papper finns allt material, förutom läroboken, på Teams.

Den kommande veckan har eleverna som vanligt två läxor, båda till torsdag. Dels har de som sagt sjuans tabell vilken de med fördel kan träna på multiplikationstabellen.se, dels har de glosläxan i engelska:

Glosläxa till 29/9:

you´re welcome – varsågod

mouth – mun

ears – öron

is wearing – har på sig

swimsuit – baddräkt

picks up – lyfter upp

shoulders – axlar

laps – varv

crazy – galen

ground – mark