Förskoleklass v 38

Veckans bokstav var Mm. Det var lite klurigt att skriva denna. Vi har skrivit och ljudat och letat ljudet i ord.

M som i början på monster. Vi läste boken färgmonstret och gick igenom alla olika känslor som man kan ha. Eleverna har verkligen fått kläm på de olika känslorna nu och kan beskriva en hel del av dem både hur de känns och när de kan uppkomma. Eleverna fick göra egna känslomonster med hjälp av toarullar, färg, klippa armar och ben. De fick även rita sitt eget monster. Vi avslutade med att eleverna presenterade sina monster för varandra och berättade vad de hette och vad det tyckte om.

På vår utedagarbetade vi med temat Ekorren. Detta startades upp med en film och lite fakta text om var ekorren bor, äter etc . Vi tittade även på bilder av kottar som olika djur ätit på.  Därefter gick vi ut och letade efter kottar. Vi hittade kottar som fåglar ,skogsmöss och ekorrar ätit på. Vi sjöng om ekorren och samtalade om våra erfarenheter kring ekorrar. Väl tillbaka i skolan målade, klippte och klistrade vi en ekorre i papper.

Vi har tränat att rimma genom att arbeta med memory, domino, skriva i skrivhäfte och spåra. Det är inte helt lätt att höra vad orden slutar på.

Idag har vi tränat samarbete genom att skapa olika konstverk. Det hela avslutades med en konstrunda där alla fick gå runt och titta på vad de andra eleverna hade skapat. Det var många samtal kring hur konstverken skulle se ut och med gemensamma krafter skapades det storverk.

Eleverna sammanfattade veckan så här:

På måndag kommer det finnas två papper i ert barns väska. Ett är telefonlistan och ett är tider för lärakännasamtalen. Dessa samtal kommer ske på dagtid den 3-5 oktober.

Ha en härlig helg

Ann, Cissi, Maria och Sofie

Det här inlägget postades i F-klass. Bokmärk permalänken.