Åk 5 veckoinfo v. 39

Det är helt otroligt ( och lite skrämmande) vad tiden går! Fredag igen, och höstlovet, som verkade så avlägset vid terminsstarten, är nu bara fyra veckor bort.

Veckan som gått har inte inneburit några större sensationer. I onsdags hade vi besök av Hanna från biblioteket, som berättade om författaren Katarina Genar som ska besöka oss efter höstlovet. I samband med det så inför vi också en liten läsläxa (mer om detta nedan) eftersom alla i klassen ska läsa en av hennes böcker, ”Pensionat Vidablicks gåta”

I engelskan har vi denna veckan pratat om klockan och eleverna har börja med grupparbeten om USA:s delstater, vilka så småningom ska redovisas inför klasskamraterna i form av ett bildspel och en liten föreläsning.

I matten har vi börjat repetera multiplikation, division och uppställningarna för dessa räknesätt. Vi har också pratat om andra sätt att tänka när man jobbar med de här räknesätten. Vad gäller multiplikationstabellerna så fortsätter eleverna briljera, inte ens sjuans tabell orsakade några större svårigheter vid läxförhöret.

I svenskan jobbar vi på med vårt skrivprojekt ”Superhjälten”. Vi har också lyssnat på den andra versionen av elevernas radioteatrar och påbörjat ett nytt projekt som handlar om att följa instruktioner.

Vad gäller NO så har vi börjat prata om hösten, vad som händer i naturen då och framför allt fokuserat på träden och orsaken till deras förändring den här årstiden. På tekniken fortsätter eleverna med sina grupparbeten att bygga hållfasta konstruktioner.

Veckans grej handlade om Leonardo da Vinci, och nästa vecka håller Nilla och Neijla i grejen. Ledtråden är ”Världens största grotta”.

Vad gäller nästa vecka i övrigt så ska den, vad jag vet nu, följa schemat utan några brytande aktiviteter.

Och nu lite info från Cilla:

Fram till höstlovet kommer vi att vara ute de flesta gångerna på idrotten. Det är då bra om eleverna har lämpliga idrottskläder för att kunna vara ute under idrottspasset. Vi kommer alltså att vara ute även om det regnar och är kallt. Under kommande veckor blir fokus på friidrott samt orientering. I läroplanen står följande att läsa om vad eleverna ska göra i ämnet ”Idrott och hälsa”;

Under syftet i läroplanen vad gäller idrott och hälsa står det att skolan ska ge eleverna förutsättning att utveckla förmågan att genomföra och anpassa aktiviteter inom friluftsliv och utevistelse efter olika förhållanden och miljöer.

Det står även i det centrala innehållet att eleverna ska få möjlighet till att utforska möjligheten till och genomföra friluftsaktiviteter, lekar och rörelse i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider samt undersökandet av möjligheter till daglig rörelse i närmiljön.

I läroplanens betygskriterier för E i idrott och hälsa står det att; eleven ska genomföra aktiviteter i natur- och utemiljö på ett i huvudsak fungerande sätt utifrån syftet med aktiviteten och utifrån olika förhållanden

//Cilla

Den kommande veckan har eleverna alltså tre läxor. Till torsdag har de åttans tabell vilken de med fördel kan träna på multiplikationstabellen.se, till fredag ska de läsa kapitel 1-3 i ”Pensionat Vidablicks gåta”, alltså till och med sidan 22 (det är viktigt att de inte läser längre än så!) och som vanligt har de sin glosläxa:

Glosläxa till 6/10:

many – många

better – bättre

energy – energi

much – mycket

practise – öva på

reader – läsare

maybe – kanske

teenagers – tonåringar