Åk 2 vecka 47

Lite av vad vi gjort under veckan:

• Under svenskan har vi bland annat påbörjat vårt arbete med att skriva faktatexter. Tillsammans gick vi igenom vad som utmärker just en faktatext och vilka strategier man kan använda sig utav för att lättare förstå innehållet. Fråga gärna ert barn om vad nyckelord är tex. Nästa vecka ska vi renskriva våra texter på ipad och redovisa för våra kompisar. Vi har även diskuterat andra strategier för att lättare förstå innehållet av en text och gått på ”bildpromenad” och förklarat svåra ord för varandra med hjälp utav en kooperativ övning.
  • I engelskan så har vi börjat med ett nytt arbetsområde som är kläder och samtidigt repeterar vi färger och antal. Vi lekte hela havet stormar där det gäller att gå till rätt ställe i klassrummet när läraren anger ett ord på ett klädesplagg. Nästa vecka ska vi spela memory och göra hörövningar på samma tema.
  • Vi har gjort klart vår mattebok. Med Matilda har eleverna påbörjat ett område som handlar om Tid. Nya utmaningar väntar i den nya matteboken.
  • På musiken tränar vi för fullt inför lucia.
  • Under tekniken arbetade eleverna kooperativt i form av kloka pennan. De arbetade i par och tittade på bilden som handlade om teknik i vardagen. En i paret sa en sak i bilden som har med teknik att göra och den andre skrev ner ordet. Sen byttes de vid. De var superduktiga och samarbetade bra!
  • Vi fortsatte med våra kubism-bilder på bilden. Nästa vecka är förhoppningsvis resultatet klart 🙂
  • Veckan avslutades med EQ och diskussioner om samtycke. Eleverna har många kloka tankar. Här är en liten kort film vi tittade på.

Läsläxan är lite speciell, för den består av sångtexter. Så det blir en kombinerad musikläsläxa. De ska läsa och öva på texterna till luciatåget. Matteläxan finns i matteportalen och handlar om tid.

Hoppas ni får en härlig helg! Hälsningar Evelina, Sandra, Matilda och David

Att tänka på inför vecka 48:

Tisdag: Idrott – inne, ta med idrottskläder & handduk.

Onsdag: Matteläxa i matteportalen, ni hittar den under ”Uppdrag”

Fredag: Läsläxa

13/12 Luciafirande på morgonen

21/12 Sista skoldagen för terminen.