Åk 3, veckobrev v. 47

Hej alla!

Denna veckan har det varit många sjuka. I svenskan har vi jobbat på med vårt läs- och skrivprojekt. Nu börjar flera bli helt färdiga. Även om eleverna utgått från samma saga så blir ändå deras egna sagor väldigt individuella. I matematiken har eleverna jobbat med olika additionsstrategier. På NO:n har eleverna fått lära sig om nervsystemet och att det hänger ihop med hjärnan. I engelskan har vi jobbat färdigt med chapter 5, Samtliga kapitel avslutas med övningar på bingel.

Idag på SO:n tittade vi på lilla aktuellt och fick veta mer om black friday och varför många handlar mycket då. Vi fick veta mer om vad som händer på dreamhack och att det är väldigt många som träffas och spelar tillsammans, vissa sover även över i lokalen där eventet äger rum. Lilla aktuellt intervjuade den kända föredetta youtubern Pontus Rasmusson eftersom han fått mycket kritik för sina inlägg (som många barn sett) som anspelat på sex . Vi diskuterade även i klassen efter avsnittet om vad som menas med att vara byxmyndig och vad begreppet sex står för.

Det är mycket viktigt att ni pratar med era barn om hur de ska hantera eventuellt obehag som de kan möta via sociala medier eller youtube.

Jag önskar er en fin första advent!

Glosor att öva på:

1. I’m from – jag är från
  2. Hi! – Hej!
  3. my name is… – mitt namn är…
  4. I’m *** years old – jag är *** år gammal
  5. name – namn
  6. years – år
  7. country – land
  8. age – ålder
  9. me – jag
  10. you – du

Nästa vecka