Åk 2 v.48

Lite av vad vi gjort under veckan:

• Under svenskan har vi skrivit klart våra faktatexter. Under nästa vecka väntas redovisningar för barnen som går i F-klass. Vi har även lärt oss om ordklassen adjektiv. Barnen har i par fått sortera adjektiv och substantiv och fått beskriva olika djur med hjälp av adjektiv.
  • I engelskan så har fortsatt arbetet med kläder. Vi lyssnade på en inspelad hörövning som handlade om ämnet och fyllde i svaren i boken. Sedan fick de jobba i par och sortera rätt plagg med rätt text med hjälp av utskrivet material.
  • Under veckan har vi arbetat med talen 0-40. När talen börjar blir större så är en strategi att först se hur många hela ”10:or” man har och sedan räkna vidare från det. Med Matilda har eleverna fortsatt arbeta med den analoga klockan. Barnen har fått tillverka egna klockor och fått sätta ut textremsor på rätt ställe vid siffrorna. Hel, halvtimme, kvart över och kvart i är det vi har gått igenom än så länge.
  • På musiken tränar vi för fullt inför lucia.
  • Med Rosanna på So:n har eleverna påbörjat ett nytt arbetsområde som handlar om människors rättigheter. De har tittat på en film för att introducerat ämnet, läst texter och svarat på frågor om barnkonvetionen samt vad FN-dagen innebär.
  • Vi har arbetat med kubism-bilder på bilden, snart är vi i mål….. 🙂
  • Under tekniken har vi pratat om konstruktion. Eleverna fick försöka konstruera en bro som skulle hålla för engelskaboken. Det var inte helt lätt när bron bara fick bestå av två papper. De arbetade på väldigt kreativt i med sin axelkompis.

På fredag nästa vecka ska vi uppmärksamma Nobeldagen på skolan. Under dagen kommer vi att arbeta med allt från vett och etikett till experiment 🙂 Det kommer bli trerätters middag i matsalen och vill man så är det tillåtet att klä sig lite extra fin dagen till ära.

Läsläxan är lite speciell, för den består av sångtexter. Så det blir en kombinerad musikläsläxa. De ska läsa och öva på texterna till luciatåget. Denna veckan är det bra om ni fokuserar extra på texterna till Ingen vattnar hästarna som han samt Hey ho.

Matteläxan till onsdag finns i matteportalen.

Hoppas ni får en härlig helg! Hälsningar Evelina, Sandra, Matilda, Johan och David

Att tänka på inför vecka 49:

Tisdag: Idrott – inne, ta med idrottskläder & handduk.

Onsdag: Matteläxa i matteportalen, ni hittar den under ”Uppdrag”

Fredag: Läsläxa. Fira Nobeldagen

Kommande aktiviteter

6/12 Föräldraföreningen anordnar ”Hur många tomtar finns det i skogen” kl.18

9/12 Nobelfirande, temadag

13/12 Luciafirande. Luciatåget startar kl.8.15 i idrottshallen.

21/12 Sista skoldagen för terminen. Bussen går hem kl.10

11/1-23 Skolan startar!