Åk 3, veckobrev v. 48

Hej alla!

Vilken sjukvecka vi har haft. Det har varit många sjuka även denna veckan. Skolarbetet har gått på halvfart så att inte alltför många hamnar efter. I klassen lyssnar vi nu på årets radiokalender. Spännande och mysigt tycker de flesta. I svenskan har vi jobbat vidare med vårt läs- och skrivprojekt. Vi har även lärt oss att sortera böcker efter författares efternamn. I matematiken har vi repeterat olika additionsstrategier och likamedtecknets innebörd. På NO:n har eleverna fått lära sig om nervsystemet och vi har gjort vattenexperiment. I engelskan har vi påbörjat chapter 6 som handlar om fruktsallad och olika fruktdrinkar. På bilden har vi jobbat på med vårt ”luciatåg”. Eleverna skapar luciafigurer av tredimensionella mallar.

Veckans grej hade ledtråden; Sargassohavets långsimmare. Det handlade om ålen och vilket farligt liv den lever. Idag på SO:n tittade vi på lilla aktuellt och fick veta mer om hur barn och skolor hanterar skjutningar på/ i närheten av skolor. Vi fick även veta varför många människor i Kina protesterar om coronarestriktioner. Lilla aktuellt intervjuade även regissören och huvudpersonen i årets julkalender.

OBS!

Om möjlighet finns hade det varit jättebra om alla tog med sina lussekläder till skolan fredagen den 9/12. Kläderna ska absolut senast tas med till skolan måndagen den 12/12. Tack för hjälpen! 🙂

Jag önskar er en fin andra advent!

Glosor att öva på:

1. apples – äpplen
  2. bananas – bananer
  3. blueberries – blåbär
  4. grapes – vindruvor
  5. melon – melon
  6. oranges – apelsiner
  7. pears – päron
  8. pineapple – ananas
  9. raspberries – hallon
  10. strawberries – jordgubbar

Nästa vecka

• Måndag: Idrott (ombyte, handduk, duschcrème), läsläxa (kap 14), matteläxa (arbetsblad)
  • Tisdag:
  • Onsdag: Läxhjälp 12:50-13:30
  • Torsdag: Idrott (ombyte, handduk, duschcrème)
  • Fredag: Glosor, nobelfirande; temadag med spännande experiment

Kommande

• 13/12 Luciafirande, luciatåget startar kl. 08:15 i idrottshallen. Välkomna!
  • 21/12 Julavslutning, skolan slutar kl. 09:50, bussen går kl. 10:00
  • 11/1 2023 Vårterminen startar