åk 6 veckobrev vecka 48

Hej elever och föräldrar i åk 6

Här kommer information om veckan som varit  Veckobrev vecka 48. Under kommande vecka har eleverna idrottsläxa varje dag. De har själv gjort upp ett träningsprogram som de ska följa och dokumentera resultatet. En del av kunskapskraven för idrott och hälsa är att kunna planera sin egen träning.

Nu är alla muntliga nationella prov gjorda, det är bara rättningen kvar.

Under veckan har vi jobbat med både läsning av hjärnstark och instruerande text. Alla har gjort en instruktion på en pizza topping. De skulle skriva en överraskande topping. Det var roliga idéer från godispizza till hamburgar-pizza.

På matten jobbade vi med Primtal och faktorer till olika tal. Vi behöver steppa upp matten under kommande vecka.

Kommande fredag kommer vi att fira Nobeldagen. Hela förmiddagen kommer vi att ägna åt naturvetenskap. Om man vill får man gärna klä upp sig lite extra inför nobellunchen som vi även i år kommer att ha på mellanstadiet. Klassen kommer att stå för desserten till samtliga elever på skolan. På hem- och konsumentkunskapslektionen kommer vi att tillaga efterrätten.

Påminnelse från musiken: Elevernas låtar i Soundtrap måste vara klara senast måndag 5/12, annars riskerar eleven att få ett F i musik. De elever som inte är klara har fått det meddelat i chatten på Teams 28/11, där de även fått veta vad de behöver göra. Instruktioner finns både som inspelade filmer, i text och en checklista för att se att man följt alla steg.

I går hade vi läxförhör på världens länder och huvudstäder. Annika har lagt in på IST hur det har gått så gå gärna in och kolla där. Väldigt många har mycket goda kunskaper om världskartan och kan placera ut många länder och huvudstäder. Några nådde inte hela vägen till godkända kunskaper och för dem är det omprov den 12 december. De behöver minst få 33 poäng för att vara godkända. De ska kunna både sätta ut länder och koppla land till rätt huvudstad.

1. 49 läxor

Mån: Idrottsläxa

Tis: Språkval, idrottsläxa

Ons: Idrottsläxa