Åk 1, v.48

Veckans bokstav har varit Kk och ordbilden kan. Det har arbetats flitigt i arbetsbok och enligt arbetsschema.

I matematiken gjorde vi en övning och ett litet test för att se hur långt vi har kommit för att känna säkerhet gällande tiokompisarna. Det märks att eleverna har tränat även hemma, vilket är toppen! 🙂 I övrigt har vi fokuserat på lilla addition och att ramsräkna till 100.

På SO:n lärde vi oss om varför vi firar advent. Vi tittade på en film, målade, läste faktatext och svarade på några frågor tillsammans. I NO fortsätter vi med arbetsområdet luft. Vi genomförde några undersökningar för att bland annat se att luft väger och skillnader mellan hur kall och varm luft beter sig.

Bildlektionen bestod av att skapa en julig bild med hjälp av olika tekniker. I och med att färgen behöver torka innan vi kan slutföra uppgiften, fortsätter vi med bilden nästa vecka.

På skolans val spelade vi ett rollspel om en situation som kan uppstå med kompisar vid raster i skolan. Det var lite klurigt att få fram budskap på ett tydligt sätt så att publiken förstod.  Eleverna tyckte i vilket fall att det var roligt och lärorikt, så det ska vi göra fler gånger. Övning ger färdighet!

Vi har börjat att läsa bänkbok mer frekvent den här veckan och det ska vi försöka hålla i.  Det är så roligt att eleverna tycker så mycket om att läsa och många har verkligen börjat få fart på läsningen nu. 😀

Trevlig helg!

V.49

Tisdag:
*Idrott inne, ta med ombyteskläder och handduk.
*Läsläxa kapitel 11- fotboll + lilla läxbok
Fredag:
*Fira Nobeldagen med bland annat experiment och trerätters middag. Om man önskar får man klä sig lite extra fint dagen till ära.

V.49 Utvecklingssamtal
9/12 Nobelfirande, temadag
13/12 Luciafirande. Klassen deltar inte i luciatåget men kommer att framträda med ett par sånger.
21/12 Sista skoldagen för terminen. Bussen går hem kl.10.
11/1 Vårterminen börjar