Förskoleklass v 2

Hej allihopa!

Ny termin och nya möjligheter, känns härligt att vara igång igen.

Vi startade på onsdagen med att arbeta med vad vi vill lära oss under 2023. Det blev många kloka tankar och en del hade stora mål och andra lite mindre. Några exempel på vad eleverna vill lära sig år 2023 är att, läsa, simma, flyga, skriva, boxas, fakta om fiskar, laga mat, om hästar, åka skidor och åka skridskor. Alla dessa mål har vi satt fast på våra nyårsraketer som nu pryder våra klassrum.

Vi har läst en bok om en tomte som blev arbetslös efter jul och vad han då hittade på under året fram till nästa jul. Det var mycket spännande och ingen hade nog förut funderat på att det kunde vara svårt med det långa skägget;-)

Vi hade jullovsbingo där eleverna fick gå runt och fråga varandra om olika saker som de kanske hade gjort under lovet. Många hade läst böcker men förvånande nog hade väldigt få byggt en koja under lovet så det var lite svårt att fylla just den rutan. Vi tränade på att skriva klasskompisens första bokstav så att vi visste vem vi hade frågat. Att flera började på samma bokstav blev en ny upptäckt för några

Eleverna har arbetat med bokstaven Hh och nu lägger vi ännu mer fokus på att bokstäverna ska skrivas uppifrån och ner för att underlätta deras skrivning längre fram.

I matte har vi gått in på arbetsområdet med siffrorna och antalen 4-6. Vi jobbar med att få in en känsla för hur mycket fyra, fem och sex är i olika sammanhang och de tränar på att skriva siffrorna på rätt sätt.

Idag tittade vi på en liten film om en nalle som kom bort men till slut hittade hem igen. Alla eleverna var engagerade i detta drama.

Eleverna har även haft fri lek och många hade längtat efter varandra och var glada att träffas igen.

Önskar er en härlig helg

Maria, Cissi, Sofie, Ann och Helene

Det här inlägget postades i F-klass. Bokmärk permalänken.