Åk 6 Veckoinfo v.3

Hej alla

Här kommer information om veckan som varit.

På svenskan har vi jobbat med beskrivandetexter och provat att göra ett gammalt nationellt prov i läsförståelse från Skolverket. Vi kommer att fortsätta träna inför kommande prov på många av våra lektioner i svenska. Under no-lektionerna har vi jobbat med läsning av faktatexter på olika sätt. I matte har vi jobbat klar med procent och ska börja på området statistik och sannolikhet. Vi har börjat med området formbara material på bilden.

Våra glasögon på tekniken börjar bli klara. De som inte är färdiga på torsdag, behöver göra klart på läxhjälpen eller hemma. Glasögonen ska vara helt klara nästa vecka. På idrotten har vi haft yoga och uthållighetsträning.

Om eleverna vill förbereda sig på nationella proven i svenska så finns uppgifter på elevspel som jag döpt till ”NP 23”. Det är även bra att läsa en bok och återberätta bokens innehåll. Det som också är bra att träna på är att skriva i olika genrer. Vi tränar på det i skolan men om tid finns hemma så är det så klart bra att även där repetera sitt skrivande i olika genrer.

På onsdag får eleverna begrepp som de ska träna på till vecka 6. De kommer då att få ett läxförhör på begrepp inom ekonomiområdet på hem-och konsumentkunskapen. Jag lägger ut begreppen här på bloggen samt eleverna får en papperskopia. Eleverna kommer även att få ett läxförhör på Evolutionen inom biologin, vecka 7.

Matteläxa om procent finns på elevspel.se under matteläxev. 4, läxan är till fredag. I svenska är läxan att repetera det vi arbetat med i skolan, att skriva en beskrivandetext till torsdag. Du ska beskriva en sport. Stödmall för beskrivande text: rubrik, inledning, text med underrubriker (om möjligt) samt ett avslut.

Åk 6 har månadsläxa i musik. De kommer ha ett test den 13/2. Mer info finns i detta inlägg.

Kommande vecka 4

mån:

tis:  Läxa so, Judendom.

Ons: Simundervisning special (inte alla elever).

Tors: Läxa svenska, beskrivande text.

Fre: Matteläxa elevspel. Procent

Kommande agenda: