Åk 1, v.4

Veckans bokstav har varit Jj och ordbilderna han och hon. Vi har arbetat med det nya arbetsschemat och i arbetsboken har vi tränat läsförståelse och att skriva rim. Vi har varit flitiga med att par-läsa bänkbok eller läslista varje dag.

I matematiken har fokus varit på geometriska former som vi har tränat praktiskt och i matteboken.

När vi hade engelska tränade vi på att benämna kläder och eleverna fick bland annat berätta vad de hade för kläder på sig.

På SO:n fortsatte eleverna att jobba i par och i 4-grupper för att diskutera och komma fram till de 3 viktigaste funktionerna i ett samhälle utifrån föregående lektions diskussioner och samhälls-bilden. Vi kom fram till att alla delar/funktioner i ett samhälle är lika viktiga men på olika sätt. Vi pratade även lite om vem som bestämmer i ett samhälle samt vad politiker, demokrati och skatt innebär.

I NO jobbade vi vidare om vintern med fokus på svenska vilda djur. Vi läste, skrev i arbetsboken och tittade på filmer. Det är ett ämne som verkligen engagerar alla elever. Vi fick lyssna till många spännande möten med olika djur som eleverna har varit med om.

Under teknikpasset tillverkade vi vindsnurror. Det var lite pilligt och det krävdes en stor portion tålamod. Vi hann inte finjustera och testa dem, så det får vi göra på måndag.

Trevlig helg!

V.5

Tisdag:
*Idrott, medtag ombyte och handduk.
*Läsläxa + lilla läxbok kapitel 14, ( V. 6 läsläxa kapitel 15)
Onsdag:
*Studiedag