Åk 2 vecka 4

Hej allesammans!

Veckorna susar förbi och detta är lite av vad vi hunnit med:

På matematiken har vi fortsatt arbeta med tiotal och ental. Vi har jämfört tal i vilket som är störst och minst. Eleverna har tränat på att hoppa 2-hopp både framåt och bakåt på tallinjen. Under veckan gjorde vi klart kapitlet om ”Tiotal och ental” och eleverna gjorde en kunskapslogg för att se om de kände sig säkra på området.

Även denna vecka tränade vi våra körsånger på musiken med David. Det märktes att många lyssnat på Rymden hemma. Eftersom 2:orna ska vara med i ”Tvåornas kör” den 3/5 så behöver de träna på lite sånger. Nytt musikuppdrag till torsdag i v.4 är att de ska ha lyssnat på Kroppen 🙂

Under tekniklektionerna framöver kommer vi att arbeta med ”De fem enkla maskinerna”. Vi väver in läsförståelse i ämnet, eftersom det är något eleverna behöver utveckla. Först ut var hjulet. Eleverna fick se en kort film om hjulet, läsa en text för varandra för att sen svara på frågor. Därefter var det gemensam genomgång av frågorna så att alla var förberedda för att skriva ner lite fakta 🙂

På bilden påbörjades en diamant som skulle ritas efter instruktion. De använde blyertspenna och linjal för att sen fylla i med antingen oljepastell eller torrpastell. Nästa vecka får ni nog se resultatet.

Under vårt engelska pass avslutade vi vårt temaområde som har handlat om, hälsningsfraser, siffror, färger, kläder och olika matlagningsingredienser. Vi lyssnade på en hörövning, körläste en kort text och jobbade tillsammans i lärpar.

I svenskan har vi lärt oss skillnaden på lång och kort vokal och hur det påverkar konsonanter efteråt. Efter lång vokal, när vokalen låter som i alfabetet, skriver man en konsonant som i glas. Efter kort vokal, skriver man två konsonanter som i glass.  Vid ord med k, skriver man ck, som i bock. Uppmuntra gärna ert barn att använda denna regel i sin fria skrivning i fortsättningen. Vi har även tittat på en film om våra vokaler, jobbat i lärpar och fördjupat oss ännu mer i skillnaden mellan över-ytan-frågor och under-ytan-frågor. Vi har ju även haft vårt första ”prov” och wow vad era barn är fantastiska. Man kunde höra en knappnål falla så koncentrerade var de och fast de var lite nervösa innan så märktes det verkligen att de tagit detta på allvar och övat hemma innan. Så vi vill tacka alla er vårdnadshavare för gott samarbete.

När vi hade EQ idag pratade vi om vikten av att hålla sig till uppgifter/regler här i skolan samt bidra i grupparbeten samarbeta osv. Eleverna hade många kloka tankar och förstod att det jag gör/säger påverkar andra runt omkring mig. Vi lekte även en lek som hade med detta att göra. De fick också två pusselbitar var, att färglägga. Pusslet symboliserar bland annat att jag som individ har en viktig plats i vårt ”klasspussel” och gällande vår gruppdynamik.

EQ lek

Trevlig helg önskar vi er alla!

MVH/Sandra, Evelina, Johan och David

Att tänka på inför vecka 5:

Måndag: Simskola.

Tisdag: Ingen idrott!

Onsdag: Studiedag

Torsdag: Musikuppdrag, att ha lyssnat på Kroppen några gånger

Fredag: Lästräna i häftet

v.5-7 Simskola. Eleverna åker buss och simmar måndagar och onsdagar.

1/2 Studiedag

v.8 Sportlov

3/5 kl.18.00 deltar eleverna i konserten ”Tvåornas kör” på LIVE arena i Älmhult!